Listar Departamento de Educación por autor "7aa6c990-e248-4aa3-8bc5-2b3f9e516d5b"
Mostrando ítems 1-17 de 17
-
Aprendizaje-Servicio: aprender desde la experiencia y la reflexión
Martínez Carmona, María José; García-Cano Torrico, María; Hinojosa Pareja, Eva Francisca; Alcalde Sánchez, Ignacio; Cerrillo Vidal, José Antonio; Hidalgo Ariza, M. Dolores (UCOPress, 2019)El proyecto desarrolla y consolida el trabajo en red entre el aula universitaria y colectivos sociales de Córdoba mediante la realización de proyectos de Aprendizaje-Servicio en los Grados de Educación Infantil, Primaria, ... -
Assessment of a Location-Based Mobile Augmented-Reality Game by Adult Users with the ARCS Model
Sdravopoulou, Konstantina; Muñoz González, Juan Manuel; Hidalgo Ariza, M. Dolores (MDPI, 2021)In mobile augmented reality (MAR) games, learning by doing is important to supplement the theoretical knowledge with practical exercise in order to maximize the learning outcome. However, in many fields, the users are not ... -
Clasificación temática en revistas de pedagogía: el caso de la revista Bordón (2001-2008)
Bracho López, Rafael; Hidalgo Ariza, M. Dolores; Gutiérrez-Arenas, M. Pilar; Maz-Machado, Alexander; Torralbo-Rodríguez, Manuel (Universidad de Córdoba, Servicio de Publicaciones, 2011)Sin duda los criterios que se utilizan para describir o representar el contenido temático de un artículo científico son hoy día un elemento fundamental para facilitar la recuperación de la información en los sistemas de ... -
Educating Adults with a Location-Based Augmented Reality Game: A Content Analysis Approach
Sdravopoulou, Konstantina; Muñoz González, Juan Manuel; Hidalgo Ariza, M. Dolores (MDPI, 2021)With the exception of Pokémon Go, relatively little is known about other Mobile Augmented Reality (MAR) games, and the attitudes of middle-aged and elderly adults towards them are hitherto poorly examined. The aim of this ... -
Effectiveness of PMI Combined with Common Interest Activity for Elementary School Students with Autism Spectrum Disorder
Michalopoulou, Aikaterini; Muñoz González, Juan Manuel; Hidalgo Ariza, M. Dolores (MDPI, 2022)Peer-mediated intervention (PMI) includes a range of strategies that are considered a successful aid in social-communication behavior for kids and their peers with autism spectrum disorders (ASD). This study was carried ... -
Influencia de los roles y estereotipos de género en las percepciones y expectativas académicas y profesionales del alumnado universitario
Hidalgo Ariza, M. Dolores (Universidad de Córdoba, UCOPress, 2017)Numerosos estudios constatan la existencia de barreras de género que dificultan el desarrollo personal de la mujer en el ámbito académico y profesional. Dichas barreras están asociadas, entre otros factores, a los ... -
Innovación socioeducativa a través del modelo VESS y Socrativevalidación de un cuestionario en contexto universitario
Romero-Esquinas, María Helena; Muñoz González, Juan Manuel; Hidalgo Ariza, M. Dolores (InnoEduca, 2023)Saber utilizar con criterio las nuevas tecnologías es el principal reto que tenemos los docentes del siglo XXI para formar es-tudiantes comprometidos a nivel social. La base fundamental para conseguirlo radica en “enseñar ... -
Innovative Methodologies in a Pandemic: The VESS Model
Romero-Esquinas, María Helena; Muñoz González, Juan Manuel; Hidalgo Ariza, M. Dolores (MDPI, 2020)The VESS (Meaningful Life with Balance and Wisdom) model is considered to be a learning method based on the construction of knowledge through critical and visible thinking, with a neuroeducational base. The aim of the ... -
La investigación en educación matemática en España: los simposios de la SEIEM
Maz-Machado, Alexander; Bracho López, Rafael; Torralbo-Rodríguez, Manuel; Gutiérrez-Arenas, M. Pilar; Hidalgo Ariza, M. Dolores (Universidad de Granada, 2011)Spain produces a large amount of research in mathematics education and its results are presented in the symposia of the Spanish Society for Research in Mathematics Education (SEIEM). This paper presents a study of the ... -
El liderazgo en la formación inicial de docentes y educadores sociales: un estudio con perspectiva de género
Hidalgo Ariza, M. Dolores; Muñoz González, Juan Manuel (Universidad Pablo de Olavide, 2018)En la actualidad, numerosos estudios constatan la escasa presencia de las mujeres en los altos cargos de poder debido a una serie de barreras y obstáculos que dificultan el acceso a dichos puestos, argumentando la presencia ... -
Mathematical thinking and the VESS model: a descriptive study
Romero-Esquinas, María Helena; Muñoz González, Juan Manuel; Vega Gea, Esther María; Hidalgo Ariza, M. Dolores (MDPI, 2022)Critical, creative, and flexible thinking is one of the educational priorities in the 21st Century, at a time in which the world is showing its most ephemeral and uncertain side. In this sense, visible thinking is a ... -
El modelo VESS y el desarrollo de las funciones ejecutivas en edades tempranas para afrontar la vida en sociedad
Romero-Esquinas, María Helena; Muñoz González, Juan Manuel; Hidalgo Ariza, M. Dolores (Universidad Autónoma Barcelona, 2023)Este trabajo pretende conocer la valoración que hacen los futuros profesionales de la edu-cación que estudian el grado de Educación Infantil, Primaria y el máster en Educación Inclusiva, de la Universidad de Córdoba (España), ... -
Network Analysis for Learners’ Concept Maps While Using Mobile Augmented Reality Gaming
Sdravopoulou, Konstantina; Muñoz González, Juan Manuel; Hidalgo Ariza, M. Dolores (MDPI, 2021)Using mobile augmented reality games in education combines situated and active learning with pleasure. The aim of this research is to analyze the responses expressed by young, middle-aged, and elderly adults about the ... -
Psychometric Study of a Scale of Measurement of the Digital Stories Creation Using Utellstory
Muñoz González, Juan Manuel; Vega Gea, Esther María; Ballesteros-Regaña, Cristobal; Hidalgo Ariza, M. Dolores (MDPI, 2020)The purpose of this paper is to validate a scale about learning how to use the Utellstory software for the creation of digital stories. The questionnaire was provided to a sample of 142 and 276 students from Masters in ... -
Psychometric study of a scale on the use of video games for the initial training of teachers
Muñoz González, Juan Manuel; Ariza Carrasco, Cristian; Hidalgo Ariza, M. Dolores; Romero-Esquinas, María Helena (Frontiers, 2022)The present study is focused on analyzing the properties and psychometric characteristics of the Questionnaire about the use of video games in Higher Education. Specifically, in this work we focus on the use of a classic ... -
Psychometric Study of “Questionnaire of Barriers Perceived” (QBP) in Higher Education
Hidalgo Ariza, M. Dolores; Hinojosa Pareja, Eva Francisca; Muñoz González, Juan Manuel (MDPI, 2021)This article presents the process of adaptation and validation, and the resulting psychometric properties, of the “Questionnaire of Barriers Perceived” (QBP). The scale identifies whether a student’s perceptions and ... -
Validación de un cuestionario sobre hábitos y usos de las redes sociales en los estudiantes de una universidad andaluza
Romero-Esquinas, María Helena; Muñoz González, Juan Manuel; Hidalgo Ariza, M. Dolores; Ariza Carrasco, Cristian (Universidad de Oviedo, 2023)La era de la comunicación conlleva nuevas formas de comportarse y comunicarse con los demás. Aunque el uso de las TIC ha traído progreso a la sociedad en la que vivimos, hoy se pone en tela de juicio el uso adecuado de ...