Listar Departamento de Educación por autor "ee14cff3-3026-4e31-8687-04cc1f292b75"
Mostrando ítems 1-9 de 9
-
Analyzing the Impact of COVID-19 on Education Professionals. Toward a Paradigm Shift: ICT and Neuroeducation as a Binomial of Action
Espino Díaz, Luis del; Fernández Caminero, Gemma; Hernández-Lloret, Carmen María; González González, Hugo; Álvarez Castillo, José Luis (MDPI, 2020)This study analyzed the current situation of education in the context of the pandemic caused by COVID-19. The worldwide health emergency situation has caused the confinement of people and with it, the closure of centers ... -
La atención a la diversidad en las universidades españolas: exploración, predicción y propuesta de institucionalización en las áreas de investigación y de innovación docente
Hernández-Lloret, Carmen María (Universidad de Córdoba, UCOPress, 2022)En la sociedad actual nos enfrentamos ante un reto global: personas y grupos diversos reclaman el derecho a participar en los diferentes contextos e instituciones sociales, combatiendo las actitudes y esquemas de comportamiento ... -
Check-list and questionnaire datasets on diversity in Spain’s higher education
Hernández-Lloret, Carmen María; Fernández Caminero, Gemma; González González, Hugo; Espino Díaz, Luis del; Álvarez Castillo, José Luis (Elsevier, 2021)Universities around the world, and particularly Spanish universities, are involved in the process of implementing diversity policies and practices, although productivity rankings have not yet considered inclusion indicators ... -
Creating Interactive Learning Environments through the Use of Information and Communication Technologies Applied to Learning of Social Values: An Approach from Neuro-Education
Espino Díaz, Luis del; Álvarez Castillo, José Luis; González González, Hugo; Hernández-Lloret, Carmen María; Fernández Caminero, Gemma (MDPI, 2020)In order to link learning and the brain, it is necessary to carry out a restructuring of pedagogical practice so that it can be linked to the contributions of Neurosciences. In this sense, Neuro-education is emerging as a ... -
Emotional Intelligence and Executive Functions in the Prediction of Prosocial Behavior in High School Students. An InterDisciplinary Approach between Neuroscience and Education
Espino Díaz, Luis del; Fernández Caminero, Gemma; Hernández-Lloret, Carmen María; González González, Hugo; Álvarez Castillo, José Luis (MDPI, 2021)One of the most analyzed variables in educational research is prosocial behavior, given its relevance and its application in favor of a culture of peace, the construction of solid democratic societies and the development ... -
Exploring the Status of Diversity in Policies and Practices of Spanish Universities. An Asymmetric Dual Model
Álvarez Castillo, José Luis; Hernández-Lloret, Carmen María; González González, Hugo; Espino Díaz, Luis del; Fernández Caminero, Gemma (Elsevier, 2021)Higher education across the world is currently in the throes of assuming a commitment to diversity. However, certain critical positions maintain that such evolution is still guided by market principles. Within such a ... -
La Formación del PDI en Atención a la Diversidad e Inclusión en las Universidades Españolas. Exploración y Relación entre Variables
Hernández-Lloret, Carmen María; Fernández Caminero, Gemma; Álvarez Castillo, José Luis; Hernández-Lloret, María José (Asociación Interuniversitaria de Investigación Pedagógica (AIDIPE), 2019)Este trabajo, que forma parte del Proyecto I+D+i EDU2017-82862-R, explora el posicionamiento actual de la formación del personal docente investigador (PDI) en atención a diversidad (AD) e inclusión y verifica su relación ... -
Grupos vulnerables y principales actuaciones de apoyo y asesoramiento en la Universidad de Córdoba. Análisis de políticas y prácticas basadas en la experiencia
Hernández-Lloret, Carmen María; Hernández-Lloret, María José; Álvarez Castillo, José Luis (Universidad de Málaga. Grupo de Investigación en Innovación y Desarrollo Educativo Inclusivo, 2019)En este trabajo, desarrollado en el marco de un proyecto I+D con referencia EDU2017-82862-R, se analiza la posición que ocupa la atención a la diversidad (grupos vulnerables) en la Universidad de Córdoba, así como aquellas ... -
Inclusive Practices among University Teaching Staff. Confirmation of a Model Based on Personal Predictors
Álvarez Castillo, José Luis; Fernández Caminero, Gemma; Hernández-Lloret, Carmen María; González González, Hugo; Espino Díaz, Luis del (Taylor and Francis, 2023)Different personal traits could predict not only prejudice, but also practices aimed at the inclusion of vulnerable minorities in higher education. On the basis of this assumption, the study presented here sets out to ...