Mostrar el registro sencillo del ítem

dc.contributor.authorLlorent García, Vicente J.
dc.contributor.authorRuiz Calzado, Inmaculada
dc.date.accessioned2017-07-26T09:13:29Z
dc.date.available2017-07-26T09:13:29Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10396/14963
dc.description.abstractThe main objective of this study was to determine the level of burnout among education professionals working with people with disabilities in Córdoba, Spain and the association between these levels and sociodemographic characteristics (sex, age, marital status, and level of education). Design: descriptive, cross-sectional study to deter - mine prevalence. Population: 157 professionals. Evaluation tools: questionnaire to obtain infor - mation on sociodemographic characteristics and the Maslach Burnout Inventory (MBI). Statistical tests: Pearson’s bivariate correlation, the Student’s t-test, Levene’s test, single factor ANOVA, and the post hoc multiple comparison test (Bonferroni). The findings of this study confirm the variety of variables that influence burnout and its dimen - sions. The study shows the incidence of burnout according to the sex, age, marital status, and level of education of the professionals who participated in this research. Based on an exhaustive scientific literature review on the topic and considering the findings of this study, there is an irrefutable need for further research into burnout among profes - sionals who work with people with disabilities. It is hoped that the findings obtained by this study will help in the elaboration of future initiatives directed at the detection, early care, and reduction of this syndrome among this groupes_ES
dc.description.abstractEl objetivo fundamental de esta investi - gación es describir el nivel de Burnout o “Síndrome de Quemado por el Trabajo” en los profesionales de la educación que trabajan con personas con discapacidad en Córdoba (España), y la relación con sus características sociodemográficas (sexo, edad, estado civil y nivel de estudios). Diseño: estudio de prevalencia, descriptivo y transver - sal. Población: 157 profesionales. Instrumento de evaluación: un cuestionario sociodemográfico y el cuestionario MBI. Pruebas estadísticas: Pearson, T- Student, Levene, Anova de un factor y compa - raciones múltiples Post Hoc (Bonferroni). Los re - sultados de esta investigación avalan la diversidad de variables que influyen en el Burnout y en sus dimensiones. Concretamente se ha demostrado la incidencia del sexo, la edad, el estado civil y el nivel de estudios de los profesionales encuestados. Tras una exhaustiva revisión científica sobre el tema, y considerando los resultados obtenidos, se hace fehaciente la necesidad de continuar inves - tigando el Burnout en este colectivo profesional. Se espera que lo resultados obtenidos ayuden en la elaboración de futuras propuestas de detección, atención temprana y reducción de este síndrome en este colectivo profesional .es_ES
dc.format.mimetypeapplication/pdfes_ES
dc.language.isospaes_ES
dc.publisherAssociação Brasileira de Pós-Graduação em Saúde Coletivaes_ES
dc.rightshttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/es_ES
dc.sourceCiência & Saúde Coletiva 21(10), 3287-3295 (2016)es_ES
dc.subjectMental healthes_ES
dc.subjectProfessionalses_ES
dc.subjectEducationes_ES
dc.subjectDisabilityes_ES
dc.subjectBunoutes_ES
dc.subjectSalud mentales_ES
dc.subjectProfesionaleses_ES
dc.subjectDiscapacidades_ES
dc.titleEl Burnout y las variables sociodemográficas en los profesionales de la educación que trabajan con personas con discapacidad en Córdoba (España)es_ES
dc.title.alternativeBurnout and its relation to sociodemographic variables among education professionals working with people with disabilities in Córdoba (Spain)es_ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articlees_ES
dc.relation.publisherversionhttp://dx.doi.org/10.1590/1413-812320152110.00732015es_ES
dc.rights.accessRightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesses_ES


Ficheros en el ítem

Thumbnail

Este ítem aparece en la(s) siguiente(s) colección(ones)

Mostrar el registro sencillo del ítem