Get the metaphor right! Cancer treatment metaphors in the English and Spanish press
¡Acierta con la metáfora! Las metáforas de los tratamientos contra el cáncer en la prensa inglesa y española
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Author
Williams Camus, Julia T.
Publisher
UCOPressDate
2016Subject
MetaphorPopularisation Discourse
Evaluative and Persuasive Functions
Cancer Treatment
Metáfora
Discurso de divulgación
Función persuasiva y evaluativa
Tratamientos contra el cáncer
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This study explores the use of metaphor in the presentation of cancer therapies in a corpus of 300 popularisation articles in four quality newspapers, The Guardian, The Times, El País and El Mundo, in the English and Spanish press. More specifically, it seeks to investigate the ways in which currently available cancer treatments are portrayed as opposed to those still under development. Metaphorically used words were identified primarily according to the ‗Metaphor Identification Procedure‘ MIP developed by the Pragglejaz Group (2007) but also taking into account the developments presented by the more elaborated procedure MIPVU. The analysis revealed three major source domains that conceptualise cancer treatment: WEAPON, GARMENT and FOOD AND COCKTAILS. Contextual analysis showed that these metaphors are often used by both journalists and scientists with persuasive and evaluative functions in the text. Este estudio explora el uso de la metáfora en la presentación de terapias contra el cáncer en un corpus de 300 artículos de divulgación publicados en cuatro periódicos, The Guardian, The Times, El País y El Mundo, de la prensa inglesa y española. En concreto, se investiga la forma en la que los tratamientos actuales se presentan frente a los que siguen en desarrollo. Los términos empleados de forma metafórica se identificaron según el ‗Metaphor Identification Procedure‘ MIP desarrollado por el Grupo Pragglejaz (2007), teniendo en cuenta también las mejoras presentadas por el procedimiento más elaborado del MIPVU. El análisis muestra que se emplean tres dominios fuente en la conceptualización de los tratamientos contra el cáncer: ARMAS, ROPA y COMIDA Y CÓCTELES. Del análisis contextual se desprende que las metáforas son empleadas frecuentemente con una función persuasiva y evaluativa en los textos tanto por periodistas como científicos.