Listar por autor "26058eef-69da-416f-bd67-ffeb797bc764"
Mostrando ítems 1-20 de 31
-
Achievement goal orientations and perceived physical competence profiles in adolescent physical activity
Nicolosi, Simona; Ortega Ruiz, Rosario; Benítez Sillero, Juan de Dios (Editorial Universidad de Almería, 2021)The objective of this study was to analyze the relationships between achievement goals and perceived physical competence in a sample of 4493 adolescents between 12 and 18 years of age (M=14.92, SD=2.08). A cluster analysis ... -
Adolescents’ PsychologicalWell-Being: A Multidimensional Measure
Viejo Almanzor, Carmen; Gómez-López, Mercedes; Ortega Ruiz, Rosario (MDPI, 2018)Over the last few years, different theoretical approaches have emerged advocating for a positive understanding of adolescence, recognizing it as a stage characterized by plasticity, the acquisition of competences and the ... -
Aprendiendo a investigar en la Educación Superior: elaboración de preguntas científicas y su tratamiento metodológico
Viejo Almanzor, Carmen; Ortega Ruiz, Rosario (UCOPress, 2019)Uno de los retos más importantes en el contexto de la Educación Superior actual es el fomento de competencias en el alumnado. Concretamente, en los estudios de postgrado, se hace necesario formar a los y las estudiantes ... -
Asegúrate: An Intervention Program against Cyberbullying Based on Teachers’ Commitment and on Design of Its Instructional Materials
Rey, Rosario del; Ortega Ruiz, Rosario; Casas, José A. (MDPI, 2019)This article presents the impact on cyberbullying of the Asegúrate program. This educational program is based on the theory of normative social behavior, self-regulation skills, and the beliefs held by adolescents and ... -
Behaviours involved in the role of victim and aggressor in bullying: Relationship with physical fitness in adolescents
Benítez Sillero, Juan de Dios; Corredor-Corredor, Diego; Ortega Ruiz, Rosario; Córdoba Alcaide, F. (Public Library of Science (PLOS), 2021)Physical fitness is related to well-being and health. Adolescence is a key period in the psychological and social development of the person, in which interpersonal relationships gain strength, being bullying a type of ... -
Bullying and Cyberbullying in Minorities: Are They More Vulnerable than the Majority Group?
Llorent García, Vicente J.; Zych, Izabela; Ortega Ruiz, Rosario (Frontiers in Psichology, 2016)Inclusion in education of all the children is necessary for the success, equality and peace among individuals and societies. In this context, special attention needs to be paid to the minorities. These groups might encounter ... -
Bullying Perpetration, Moral Disengagement and Need for Popularity: Examining Reciprocal Associations in Adolescence
Romera, Eva M.; Ortega Ruiz, Rosario; Runions, Kevin; Camacho, A. (Springer, 2021)Precursors and consequences of bullying have been widely explored, but much remains unclear about the association of moral and motivational factors. This study examined longitudinal associations between need for popularity, ... -
Causes and Solutions for the Economic Crisis According to the International Scientific Community
Zych, Izabela; Ortega Ruiz, Rosario; Monje López, Marcos; Llorent García, Vicente J. (Universidad Javeriana, 2015)The current economic crisis started in the USA between 2007 and 2008, and its causes are still being discussed. Although there are many theoretical proposals that analyze the causes and possible solutions to this situation, ... -
Competencias para la investigación: el Trabajo Fin de Master y su potencialidad formativa
Viejo Almanzor, Carmen; Ortega Ruiz, Rosario (UCOPress, 2018)El artículo que aquí se presenta es expresión del proyecto de Innovación Docente que bajo el título “Aprendizaje estratégico en las enseñanzas de postgrado: desarrollo de la competencia metacognitiva para la investigación ... -
Cyberbullying: competencia social, motivación y relaciones entre iguales
Romera Félix, Eva M.; Cano, Juan J.; García-Fernández, Cristina; Ortega Ruiz, Rosario (2016)El reconocimiento de cierto solapamiento entre el acoso cara a cara (bullying) y el ciberacoso (cyberbullying) puede indicar que variables de cognición social, cuya influencia ha sido reconocida en el bullying, también ... -
Diseño de un modelo de enseñanza-aprendizaje para la formación superior en Psicopedagogía basado en el modelo CIDUA y en el marco del Espacio Europeo de Educación Superior
Ortega Ruiz, Rosario (Consejo Social de la Universidad de Córdoba, 2008) -
Educación y derechos humanos en un mundo global: el proyecto cosmopolita
Ortega Ruiz, Rosario; Martín Ortega, Olga (Universidad de Córdoba, Servicio de Publicaciones, 2004)El artículo presenta una reflexión y un análisis teórico-crítico sobre la mundialización de la economía y la Información y el impacto que ambos procesos pueden tener en la educación. Se intenta transmitir una posición ... -
Educar la convivencia para prevenir la violencia: un proyecto cosmopolita
Sánchez Jiménez, Virginia; Rodríguez Hidalgo, Antonio Jesús; Rey Alamillo, M. Rosario del; Ortega-Rivera, Francisco Javier; Genebat Salcedo, Rocío; Mora-Merchán, Joaquín A.; Romera Félix, Eva M.; Moreno Hernández, Gertrudis; Ortega Ruiz, Rosario (Consejo Social de la Universidad de Córdoba, 2009) -
La formación inicial del profesorado de Secundaria en nuestro país y el papel de la formación psicopedagógica: un recorrido histórico desde los 70
Córdoba Alcaide, Francisco; Ortega Ruiz, Rosario (Universidad de Córdoba, Servicio de Publicaciones, 2006)El modelo de formación inicial del profesorado de Secundaria (FIPS, a partir de ahora) en nuestro país está recibiendo numerosas críticas por parte de los especialistas por el hecho de no adecuarse a las demandas de la ... -
La formación universitaria del profesorado de enseñanza secundaria ante el reto del proceso de convergencia europea
Pontes-Pedrajas, A.; Córdoba Alcaide, Francisco; Ortega Ruiz, Rosario (Universidad de Córdoba, Vicerrectorado de Innovación y Calidad Docente, 2007)La formación inicial del profesorado de enseñanza secundaria en España se basa en un modelo que tuvo su origen en un contexto educativo y social distinto al actual y presenta numerosas deficiencias ya que, entre otras ... -
Inteligencia lógica y rendimiento académico en matemáticas: un estudio con estudiantes de Educación Básica y Secundaria de Chile
Cerda, Gamal; Pérez Wilson, Carlos E.; Flores, César; Melipillán, Roberto; Ortega Ruiz, Rosario (Universidad de Murcia, 2011)Este trabajo presenta los resultados de un estudio en la pobla-ción escolar chilena llevados a cabo en una muestra representativa del colectivo de estudiantes de Educación Básica y Media (N=4446), sobre un Test de Inteligencia ... -
Máster universitario en Intervención e Investigación Psicológica en Justicia, Salud y Bienestar Social
Ortega Ruiz, Rosario (Consejo Social de la Universidad de Córdoba, 2008) -
Mechanisms of Moral Disengagement in the Transition from Cybergossip to Cyberaggression: A Longitudinal Study
Falla Fernández, Daniel; Ortega Ruiz, Rosario; Romera Félix, Eva M. (MDPI, 2021)The internet is an area where young people establish relationships and develop socially, emotionally and morally, but it also gives rise to certain forms of online behaviour, such as cybergossip, which are associated with ... -
Parental Supervision: Predictive Variables of Positive Involvement in Cyberbullying Prevention
Martín-Criado, José M.; Casas, José A.; Ortega Ruiz, Rosario (MDPI, 2021)From an increasingly early age, parents face the challenge of educating their sons and daughters to act in the world of offline and online relationships. If for professional educators it is not proving easy, the involvement ... -
Parenting Practices as Risk or Preventive Factors for Adolescent Involvement in Cyberbullying: Contribution of Children and Parent Gender
Gómez Ortiz, Olga; Romera Félix, Eva M.; Ortega Ruiz, Rosario; Rey, Rosario del (MDPI, 2018)Literature points out the role of parenting on adolescent cyberbullying involvement. However, it is necessary to clarify how gender affects this relationship. The aim of this study has been to examine the relation between ...