• español
    • English
  • English 
    • español
    • English
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • Revistas de la UCO
  • Revista Internacional de Turismo, Empresa y Territorio (RITUREM)
  • RITUREM. Vol. 04, N. 01 (2020)
  • View Item
  •   DSpace Home
  • Revistas de la UCO
  • Revista Internacional de Turismo, Empresa y Territorio (RITUREM)
  • RITUREM. Vol. 04, N. 01 (2020)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Innovación en hotelería: Yield Management en los hoteles de un centro urbano orientado al turismo de negocios en Argentina

Innovation in hospitality: Yield Management in the hotels of an urban centre oriented to business tourism of Argentina

Thumbnail
View/Open
riturem_4_1_6.pdf (436.4Kb)
Author
Pasciaroni, Carolina
Silvina, Elías
Vander Tuin, Victoria
Publisher
UCOPress
Date
2020
Subject
Gestión hotelera
Innovación
Fijación de tarifas
Yield management
Argentina
Hotel management
Innovation
Price setting
METS:
Mostrar el registro METS
PREMIS:
Mostrar el registro PREMIS
Metadata
Show full item record
Abstract
En la actualidad la industria hotelera se ve inmersa en un sistema de comercialización dinámico en el que las TICs (Tecnologías de la Comunicación y la Información) constituyen la base de la innovación y de las mejoras en la gestión en hotelería. En particular, el uso de sistemas automatizados para la fijación de tarifas se enmarca dentro de la implementación de una técnica específica como es el Yield Management (YM). El trabajo analiza el uso de la técnica YM en los hoteles de tres y cuatro estrellas localizados en una ciudad tamaño medio de Argentina, nodo regional de servicios, transporte y comunicación. El estudio se centra en la aplicación de la técnica YM en el marco de la política de fijación de tarifas de los hoteles. Para ello se realizan entrevistas semi-estructuradas al personal encargado de los hoteles para obtener información primaria acerca de diversos aspectos relacionados con el conocimiento e implementación efectiva de esta técnica. Factores relativos a la demanda, organizacionales y de entorno afectan la aplicación de esta técnica.
 
The hotel industry is currently immersed in a dynamic marketing system in which ICTs are the basis for innovation and improvements in hotel management. The Yield Management (YM) is a technique that uses automated systems for setting prices in order to improve the hotel management processes. This paper analyses the use of the YM technique in three and four-star hotels located in a medium-sized city in Argentina, which is considered regional centre for services, communication and transport. The study focuses on the application of the YM technique in the framework of the hotel pricing-setting policy. For this purpose, semi-structured interviews are carried out to the hotel personnel in charge to obtain primary information about different features related to previous knowledge and effective implementation of this technique. Demand, organizational and environmental factors affect the adoption of this technique.
 
URI
http://hdl.handle.net/10396/20226
Fuente
Revista Internacional de Turismo, Empresa y Territorio (RITUREM) 4(1), 104-123 (2020)
Versión del Editor
http://www.uco.es/ucopress/ojs/index.php/riturem/index
Collections
  • RITUREM. Vol. 04, N. 01 (2020)

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
© Biblioteca Universidad de Córdoba
Biblioteca  UCODigital
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

Statistics

View Usage Statistics

De Interés

Archivo Delegado/AutoarchivoAyudaPolíticas de Helvia

Compartir


DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
© Biblioteca Universidad de Córdoba
Biblioteca  UCODigital