• español
    • English
  • English 
    • español
    • English
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • Revistas de la UCO
  • Edmetic: Revista de Educación Mediática y TIC
  • Edmetic. Vol. 09, n. 02 (2020)
  • View Item
  •   DSpace Home
  • Revistas de la UCO
  • Edmetic: Revista de Educación Mediática y TIC
  • Edmetic. Vol. 09, n. 02 (2020)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Jóvenes universitarios mexicanos: participación ciudadana, democracia y redes sociales digitales

Mexican university students: citizen participation, democracy and digital social networks

Thumbnail
View/Open
edmetic_09_02_05.pdf (417.8Kb)
Author
González Lizárraga, Guadalupe
Ortiz Henderson, Gladys
López González, Rocío
Publisher
UCOPress
Date
2020
Subject
Juventud
Ciudadanía
Participación política
Redes sociales digitales
Youth
Citizenship
Political participation
Digital social networks
METS:
Mostrar el registro METS
PREMIS:
Mostrar el registro PREMIS
Metadata
Show full item record
Abstract
En este texto se analizan algunas dimensiones con respecto a la construcción de la ciudadanía entre la juventud: sus valoraciones con respecto a la democracia y las elecciones, así como las acciones que llevan a cabo para participar tanto de manera presencial como a través de las redes sociales digitales. Para ello se recuperó información de un cuestionario aplicado a jóvenes estudiantes mexicanos de tres instituciones de educación superior. Los resultados muestran que el estudiantado percibe una democracia resquebrajada e inexistente; esta opinión divide a quienes consideran que este tipo de régimen es mejor a uno autoritario y a quienes señalan que sería mejor tener líderes duros. Asimismo, las acciones que llevan a cabo para participar en la vida pública son mínimas y se concentran en la protección de los animales y en la firma de escritos de protesta. Finalmente, el estudiantado otorga gran valor a la participación de la mujer en la vida pública y política. Este escrito brinda diversas líneas de trabajo para futuras investigaciones que se centren en la formación ciudadana y la participación política juvenil.
 
This text analyzes some dimensions regarding the construction of citizenship among university students: their views on democracy and elections, as well as the actions carried out to participate in person (offline) and through digital social networks (online). Information was retrieved from a questionnaire applied to young Mexican students from three different institutions of higher education. Results shows that the students perceive a broken and non-existent democracy; this opinion divides those who consider that this type of regime is better than an authoritarian one and those who point out that it would be better to have tough leaders. Moreover, the actions they carry out in public life are minimal and focus on the protection of animals and the signing of protest briefs. Finally, students place great value on women’s participation in public and political life. This writing provides various avenues for future research that focus on citizenship education and youth political participation.
 
URI
http://hdl.handle.net/10396/20437
Fuente
Edmetic 9(2), 70-91 (2020)
Versión del Editor
http://www.uco.es/ucopress/ojs/index.php/edmetic/index
Collections
  • Edmetic. Vol. 09, n. 02 (2020)

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
© Biblioteca Universidad de Córdoba
Biblioteca  UCODigital
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

Statistics

View Usage Statistics

De Interés

Archivo Delegado/AutoarchivoAyudaPolíticas de Helvia

Compartir


DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
© Biblioteca Universidad de Córdoba
Biblioteca  UCODigital