Browsing DPsi-Artículos, capítulos, libros... by Title
Now showing items 156-175 of 355
-
Gender Differences in Psychological Impact of the Confinement During the COVID-19 Outbreak in Spain: A Longitudinal Study
(Frontiers, 2021)The rapid spread of the coronavirus disease 2019 (COVID-19) has led the authorities to establish compulsory confinement for most of the Spanish population from March to May 2020. Severe isolation combined with the uncertainty ... -
Gendered STEM: A Systematic Review and Applied Analysis of Female Participation in STEM in the United Arab Emirates
(MDPI, 2021)The present study aims to identify potential barriers that women in the United Arab Emirates might face if they pursue careers in science, technology, engineering, and mathematics (STEM). For this purpose, a systematic ... -
Giving meaning to Alzheimer’s disease: An experimental study using a framing approach
(Routledge, 2020)The prejudices and stereotypes associated with Alzheimer’s disease (AD) are based on contents that highlight the most negative and dramatic aspects of the symptoms of this disease. This is reinforced by the preponderance ... -
El grupo focal en una investigación feminista con deportistas de competición
(Dykinson, 2022)La relación de las mujeres con el deporte competitivo siempre ha estado cargada de complejidades, ambigüedades, tensiones y desigualdades. Su incursión en un espacio que fue diseñado por y para los hombres, ha ocasionado ... -
Guía para el desarrollo de habilidades de percepción, expresión y comprensión emocional en niños y niñas de edad escolar. Manual de aplicación
(Universidad de Córdoba, 2017)En esta guía se expone un programa de intervención diseñado para desarrollar habilidades de percepción, expresión y comprensión emocional en niños y niñas de 6 a 12 años. El mismo ha sido elaborado en base a una adaptación ... -
Hacia una revisión del marco legislativo español para la promoción de una universidad más inclusiva
(2016)El objetivo de la presente comunicación es hacer un estudio de los aspectos jurídicos más relevantes en el ámbito educativo partiendo de la enseñanza o bligatoria como premisa para ... -
Health, stress and technologies: integrating technology acceptance and health belief models for smartphone-based stress intervention
(MDPI, 2023)Work-related stress significantly jeopardizes employees’ physical and mental health due to the considerable time they spend at work. Smartphone-based interventions provide a promising solution, eliminating traditional ... -
Homophobic Bullying, Traditional Bullying, Cyberbullying, and Health-Related Quality of Life (HRQoL) in Adolescents According to Their Sexual Orientation
(MDPI, 2024)Recent studies suggest that traditional bullying, cyberbullying, and homophobic bullying lead to a low health-related quality of life (HRQoL) in adolescents. The present study aims to analyze this, paying particular attention ... -
How to improve attitudes towards dementia? Reframing as a tool to overcome the stigma around Alzheimer’s disease
(Elsevier, 2023)Objective: This article aims to determine how Alzheimer’s disease (AD) framing impacts on attitudes and self-reported emotions towards the disease. Methods: We designed posters with framed messages based on the person with ... -
I Diagnóstico de la inclusión de las personas con discapacidad en la Universidad de Córdoba
(Asociación Española de Servicios Psicológicos y Psicopedagógicos Universitarios, 2017) -
I Diagnóstico sobre la inclusión de las personas con discapacidad en la Universidad de Córdoba
(Universidad de Córdoba. Servicio de Atención a la Diversidad, 2018)La elaboración del I Diagnóstico sobre la inclusión de las personas con discapacidad en la Universidad de Córdoba supone un gran avance para dar voz e identificar las necesidades que se nos plantean en este ámbito en la ... -
The impact of dyslexia box: a case study on students in an integration class in Greece
(MDPI, 2023)This study evaluates the impact of a Greek intervention tool called Dyslexia Box, which is aimed at helping students with dyslexia acquire necessary language skills. It mainly focuses on the development of phonological ... -
Impact of the TEI peer tutoring program on coexistence, bullying and cyberbullying in Spanish schools
(MDPI, 2023)The TEI peer tutoring program (in Spanish, Tutoría entre Iguales, hereinafter TEI ) is Spain’s most important coexistence program for the prevention of violence and bullying in secondary schools and one of the first ... -
Implementation of the Recovery Model and Its Outcomes in Patients with Severe Mental Disorder
(MDPI, 2024)Background: The recovery model assumes that the patient can experience personal growth even while maintaining symptoms of a mental disorder. In order to achieve this recovery, the practices of professionals must also change. ... -
La importancia del entorno en el TDAH
(Diputación de Córdoba, 2015)En este libro se resumen las ideas clave compartidas por diversos autores y autoras de relevancia en el campo de la psicología, la psiquiatría y la educación en el terreno de la intervención con personas con TDAH. El ... -
La inclusión de las personas con discapacidad en el ámbito universitario español: datos destacados para una comprensión crítica
(2024)En esta conferencia se hace un repaso de los datos destacados que describen la realidad de los estudiantes con discapacidad en el ámbito universitario español. Además, se incluye la descripción de algos aspectos y actuaciones ... -
Influence of Verbal Behavior Training on Performance for Sustainable Development in Childhood and Early Adolescence
(MDPI, 2020)The effective teaching of language is an aspect of special relevance regarding the good adjustment of children in contexts such as school, family, or community. This article performs an experimental procedure to check which ... -
Instrumentos de evaluación y variables de estrés en padres y madres de niños con autismo. Revisión y líneas futuras de investigación para la promoción de salud mental
(Universidad de Córdoba. Departamento de Psicología, 2017)El presente libro explora las características y principales elementos implicados en el desarrollo de estados de ansiedad y estrés en los padres y madres de niños pequeños con autismo. Se realiza una revisión exhaustiva ... -
Inteligencia lógica y rendimiento académico en matemáticas: un estudio con estudiantes de Educación Básica y Secundaria de Chile
(Universidad de Murcia, 2011)Este trabajo presenta los resultados de un estudio en la pobla-ción escolar chilena llevados a cabo en una muestra representativa del colectivo de estudiantes de Educación Básica y Media (N=4446), sobre un Test de Inteligencia ... -
Interdisciplinariedad de la producción científica sobre el discurso del odio y las redes sociales: Un análisis bibliométrico
(2023)Las repercusiones que tiene el discurso del odio, tanto a nivel personal como social, se han intensificado con las redes sociales. Esto lo ha convertido en centro de interés de numerosas revistas científicas, lo que ...