Clueless (1995) and Emma. (2020) in dialogue: The postfeminist and the fourth wave feminist heroine in Austen adaptations
Un diálogo entre Clueless (1995) y Emma (2020): La heroína postfeminista y feministas de la cuarta ola en las adaptaciones de Austen
Autor
García, María
Editor
UCOPressFecha
2023Materia
PostfeminismFourth wave feminism
Jane Austen
Emma
Clueless
Posfeminismo
Feminismo de la cuarta ola
METS:
Mostrar el registro METSPREMIS:
Mostrar el registro PREMISMetadatos
Mostrar el registro completo del ítemResumen
This article explores the pervasive influence of Jane Austen’s novel Emma (1815) and its adaptability to contemporary contexts. It examines the portrayal of Austen’s protagonists in two film adaptations, Cher in Clueless (dir. Heckerling, 1995) and Emma in Emma. (dir. de Wilde, 2020). Cher epitomises the archetypal postfeminist heroine of the 1990s, with her inherent contradictions and the perpetuation of certain problematic discourses. By contrast, in spite of being set in the Regency period, the latest
Emma showcases a more humanised character with an updated feminist attitude which resonates with the ideals of fourth wave feminism. Este artículo explora la influencia de la novela Emma de Jane Austen (1815) y su adaptabilidad a contextos contemporáneos, examinando la adaptación de Cher en Clueless (dir. Heckerling, 1995) y Emma en Emma. (dir. de Wilde, 2020). Cher personifica la arquetípica heroína posfeminista de los años 90, con sus contradicciones inherentes y la perpetuación de ciertos discursos problemáticos. Por el contrario, a pesar de estar ambientada en la época de la Regencia, la Emma más reciente presenta un personaje más humanizado con una actitud feminista más acorde con los ideales del feminismo de la cuarta ola.