Show simple item record

dc.contributor.advisorNavarro Tejero, Antonia
dc.contributor.authorRuiz Rodríguez, María de la O
dc.date.accessioned2024-09-19T12:26:07Z
dc.date.available2024-09-19T12:26:07Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10396/29082
dc.description.abstractThis research explores the evolution of the representation of lesbian vampires within the Anglophone Gothic tradition from the 19th century to the present. Rooted in the theoretical framework of feminist and queer theory, the research focuses on how the figure of the lesbian vampire serves as a lens through which the changing landscape of social norms and the struggle for visibility and representation of marginalized identities can be explored. The study begins by outlining the historical and theoretical context of the Gothic genre, highlighting its inclination for the supernatural, the enigmatic, and the macabre, as well as its ability to explore cultural anxieties related to sexuality and identity. An approach that integrates literary criticism and queer theory is employed to analyze how the figure of the lesbian vampire has served as a means to explore and challenge normative conceptions of sexuality and gender from the Victorian era to the present. Through a detailed analysis of gothic narratives such as Carmilla (1872) by Sheridan Le Fanu, "The Lady of the House of Love" (1979) by Angela Carter, and First Kill (2020) by V. E. Schwab, the thesis demonstrates how each text, in its respective time, contributes to the discussion on 'queerness', desire, otherness, and identity. From the representation of Carmilla as a threat to Victorian decorum, through the subversion of gender roles in Carter's work, to the redefinition of sexual identity parameters in Schwab's First Kill, it is argued that these narratives not only reflect the transformation of social attitudes towards sexuality and gender but also actively participate in the process of questioning and redefining these categories. Therefore, this research offers a comprehensive look at the evolution of the representation of lesbian vampires in Anglophone Gothic literature, highlighting their critical role in exploring and challenging normative constructions of gender and sexuality. In doing so, it has not only made a significant contribution to the academic field of Gothic and queer studies but also opened new avenues for discussion and analysis of these transgressive figures in the contemporary cultural context.es_ES
dc.description.abstractEsta investigación explora la evolución de la representación de las vampiras lesbianas dentro de la tradición gótica angloparlante desde el siglo XIX hasta la contemporaneidad. La investigación, enraizada en el marco teórico de la teoría feminista y queer, se centra en cómo la figura de la vampira lesbiana, sirve como una mirada a través de la cual se puede explorar el cambiante panorama de las normas sociales y la lucha por la visibilidad y representación de identidades marginadas. El estudio inicia delineando el contexto histórico y teórico del género gótico, destacando su inclinación por lo sobrenatural, lo enigmático y lo macabro, así como su capacidad para explorar las ansiedades culturales relacionadas con la sexualidad y la identidad. Se emplea un enfoque que integra la crítica literaria y la teoría queer para analizar cómo la figura de la vampira lesbiana ha servido como un medio para explorar y desafiar las concepciones normativas de sexualidad y género desde la era victoriana hasta el presente. A través de un análisis detallado de obras góticas como Carmilla (1872) de Sheridan Le Fanu, "The Lady of the House of Love" (1979) de Angela Carter y First Kill (2020) de V. E. Schwab, la tesis demuestra cómo cada texto, en su respectiva época, contribuye a la discusión sobre la 'queerness', el deseo, la otredad y la identidad. Desde la representación de Carmilla como una amenaza para el decoro victoriano, pasando por la subversión de los roles de género en la obra de Carter, hasta la redefinición de los parámetros de identidad sexual en First Kill de Schwab, se argumenta que estas narrativas no solo reflejan la transformación de las actitudes sociales hacia la sexualidad y el género, sino que también participan activamente en el proceso de cuestionamiento y redefinición de estas categorías. Por tanto, esta investigación ofrece una mirada comprensiva a la evolución de la representación de las vampiras lesbianas en la literatura gótica angloparlante, destacando su rol crítico en la exploración y desafío de las construcciones normativas de género y sexualidad. Al hacerlo, no solo se ha contribuido significativamente al ámbito académico de los estudios góticos y queer, sino que también se han abierto nuevas vías para la discusión y el análisis de estas figuras transgresoras en el contexto cultural contemporáneo.es_ES
dc.format.mimetypeapplication/pdfes_ES
dc.language.isoenges_ES
dc.publisherUniversidad de Córdoba, UCOPresses_ES
dc.rightshttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/es_ES
dc.subjectLesbian vampireses_ES
dc.subjectGothic genrees_ES
dc.subjectQueer theoryes_ES
dc.subjectCarmillaes_ES
dc.subjectThe Lady of the House of Lovees_ES
dc.subjectFirst Killes_ES
dc.subjectVampiras lesbianases_ES
dc.subjectNarrativas góticases_ES
dc.subjectTeoría queeres_ES
dc.titleRepresentations of lesbian vampires in anglophone gothic narratives: the gaze from victorian era to contemporary queeres_ES
dc.title.alternativeRepresentaciones de vampiras lesbianas en narrativas góticas anglófonas: la mirada desde la era victoriana hasta el queer contemporáneoes_ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/doctoralThesises_ES
dc.rights.accessRightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesses_ES


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record