ʿAlāʾ al-Dīn al-Bājī's (d. 714/1314) critique of the Pentateuch and the plurality of Christian Bible recensions
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Author
Adang, Camilla
Hjälm, Miriam L.
Publisher
Universidad de Córdoba, UCOPressDate
2024Subject
al-BājīPentateuch
Melkites
Christian Arabs
Rūm
Polemics
Pentateuco
Melkitas
Árabes cristianos
Polémicas
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The present article discusses the Muslim legal scholar and theologian ʿAlāʾ al-Dīn al-Bājī (631-714/1233 1314) and his polemic against the Pentateuch, which he read in at least two Christian Arabic translations that were in use among Rūm Orthodox Christians (Melkites). It aims to identify the recensions of the Pentateuch that al-Bājī had access to, and to understand how the differences between these recensions contributed to his view that the shared Jewish and Christian scripture had undergone changes. The article suggests that al-Bājī used a combination of arguments to undermine especially the Christian reception of
divine revelation, pointing out apparent inconsistencies and illogicalities in the biblical stories themselves as well as text-critical cruxes caused by discrepancies between different versions that circulated side by side within the Eastern Christian communities. Finally, some of the “irrationalities” he describes seem to be particular of the copies of the texts he had in front of him. El presente artículo analiza al jurista y teólogo musulmán ʿAlāʾ al-Dīn al-Bājī (631-714/1233-1314) y su polémica contra el Pentateuco, que leyó al menos en dos traducciones árabes cristianas que estaban en
uso entre los cristianos ortodoxos Rūm (melkitas). El objetivo es identificar las recensiones del Pentateuco a las que al-Bājī tuvo acceso y comprender cómo las diferencias entre estas recensiones contribuyeron a su opinión de que las escrituras judías y cristianas compartidas habían sufrido cambios. El artículo sugiere que al-Bājī utilizó una combinación de argumentos para socavar especialmente la
recepción cristiana de la revelación divina, señalando aparentes inconsistencias y faltas de lógica en las historias bíblicas mismas, así como puntos cruciales de la crítica del texto causados por discrepancias entre las diferentes versiones que circularon una al lado de la otra dentro de las comunidades cristianas orientales. Finalmente, algunas de estas ‘irracionalidades’ que él describe parecen ser propias de los textos que tenía delante.