• español
    • English
  • English 
    • español
    • English
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • Revistas de la UCO
  • ED.UCO: revista de investigación educativa
  • ED.UCO. N. 03 (2008)
  • View Item
  •   DSpace Home
  • Revistas de la UCO
  • ED.UCO: revista de investigación educativa
  • ED.UCO. N. 03 (2008)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

El pictograma como recurso didáctico en la escuela

Thumbnail
View/Open
ED.UCO 3.14.pdf (4.587Mb)
Author
Herruzo Viñas, María del Carmen
Publisher
Universidad de Córdoba, Servicio de Publicaciones
Date
2008
Subject
Pictograma
Logograma
Comunicación visual
Escritura
Métodos de lectoescritura
Constructivismo
Pictogram
Logogram
Visual Communication
Writing
Methods of reading and writing
Constructivism
METS:
Mostrar el registro METS
PREMIS:
Mostrar el registro PREMIS
Metadata
Show full item record
Abstract
El pictograma es una imagen simple que puede ser fácilmente comprendida por cualquier persona salvando barreras lingüísticas. Esto lo convierte en un medio privilegiado para la comunicación universal encontrando su aplicación en múltiples campos, entre ellos, el educativo. En la Antigüedad, fue mediador hacia el actual sistema de escritura y, por lo tanto, debería recuperarse en las primeras etapas de su adquisición. Además, favorece la contextualización y funcionalidad del material impreso, la creatividad, a través de la invención de signos gráficos propios, y la conciencia metalingüística de elementos del lenguaje oral, necesaria para su trascripción escrita. No obstante, presenta sus limitaciones no siendo conveniente para el desarrollo de una comunicación más precisa
 
The pictogram is a simple image that can be easily understood by any person surpassing linguistic barriers. This turns it into a privileged resource for universal communication finding its application in multiple fields, among them, the educational one. In Ancient times, it was a mediator towards the current written system. Therefore it might have been recovered at the first stages of its acquisition. Furthermore, it fosters the contextualisation and functional quality of the printed materil, the creativity by means of the invention of its own system of graphic signs and the metalinguistic awareness related to oral language elements required for its written transcription. Nevertheless, it shows limitations not being advisable for the development of a more precise communication
 
URI
http://hdl.handle.net/10396/19654
Fuente
ED.UCO (3), 249-270 (2008)
Collections
  • DEducAC-Artículos, capítulos...
  • Artículos, capítulos, libros...UCO
  • ED.UCO. N. 03 (2008)

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
© Biblioteca Universidad de Córdoba
Biblioteca  UCODigital
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

Statistics

View Usage Statistics

De Interés

Archivo Delegado/AutoarchivoAyudaPolíticas de Helvia

Compartir


DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
© Biblioteca Universidad de Córdoba
Biblioteca  UCODigital