• español
    • English
  • English 
    • español
    • English
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • Revistas de la UCO
  • Matemáticas, educación y sociedad
  • MES. Vol. 02, n. 01 (2019)
  • View Item
  •   DSpace Home
  • Revistas de la UCO
  • Matemáticas, educación y sociedad
  • MES. Vol. 02, n. 01 (2019)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Los números complejos en el texto sobre aritmética de G. M. Bruño

Compound numbers in G. M. Bruño’s Arithmetic textbook

Thumbnail
View/Open
mes_2_1_1.pdf (734.8Kb)
Author
Maraví Zavaleta, Luis
Publisher
UCOPress
Date
2019
Subject
Aritmética
Historia
Didáctica
Números complejos
Arithmetics
History
Teaching
Compound numbers
METS:
Mostrar el registro METS
PREMIS:
Mostrar el registro PREMIS
Metadata
Show full item record
Abstract
Durante una parte del siglo veinte fue usado en Latinoamérica el texto Aritmética, curso superior, bajo la firma de G. M. Bruño. Aquí, la noción número complejo apareció como un tipo de número concreto, un hecho que también es observado en otros textos contemporáneos. Así, este artículo muestra una aproximación a las raíces sociohistóricas de tal noción y una descripción del enfoque didáctico relacionado a su enseñanza. Para lograr estos objetivos fueron empleados algunos recursos provenientes del análisis de contenido. Como resultado, se ha establecido los vínculos entre necesidades prácticas y enseñanza de los números complejos bajo una orientación didáctica determinada.
 
During a part of the twentieth century was used in Latin America the textbook Advanced Arithmetic, under the signature of G. M. Bruño. Here, the notion compound number appeared like a type of concrete number, a fact is also seen in other contemporary textbooks. Therefore, this paper shows an approach to sociohistorical roots of that notion and a description of the didactical point of view related to its teaching. To achieve these aims, some resources based on content analysis were used. As a result, it has established the nexuses between practical needs and teaching of compound numbers under a didactical orientation.
 
URI
http://hdl.handle.net/10396/20244
Fuente
Matemáticas, Educación y Sociedad 2(1), 1-11 (2019)
Versión del Editor
http://www.uco.es/ucopress/ojs/index.php/mes/
Collections
  • MES. Vol. 02, n. 01 (2019)

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
© Biblioteca Universidad de Córdoba
Biblioteca  UCODigital
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

Statistics

View Usage Statistics

De Interés

Archivo Delegado/AutoarchivoAyudaPolíticas de Helvia

Compartir


DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
© Biblioteca Universidad de Córdoba
Biblioteca  UCODigital