• español
    • English
  • English 
    • español
    • English
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • Revistas de la UCO
  • Matemáticas, educación y sociedad
  • MES. Vol. 03, n. 02 (2020)
  • View Item
  •   DSpace Home
  • Revistas de la UCO
  • Matemáticas, educación y sociedad
  • MES. Vol. 03, n. 02 (2020)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Desarrollando sentido de agencia en la formación inicial de profesores de Estadística

Developing the Sense of Agency in Statistics Teacher Education

Thumbnail
View/Open
mes_3_2_3.pdf (197.0Kb)
Author
Martínez-Castro, Cindy Alejandra
Zapata Cardona, Lucía
Publisher
UCOPress
Date
2020
Subject
Educación Estadística
Formación de profesores
Sentido de agencia
Statistics education
Teacher education
Sense of agency
METS:
Mostrar el registro METS
PREMIS:
Mostrar el registro PREMIS
Metadata
Show full item record
Abstract
Se estudió el desarrollo del sentido de agencia en profesores de estadística en formación al participar en un curso diseñado en una perspectiva socio-crítica. Los participantes fueron diez profesores en formación matriculados en un seminario de Didáctica de la Estadística en un programa profesional de Educación Matemática de una universidad pública en el noroeste colombiano. Las fuentes de información fueron las discusiones de los participantes en el seminario mientras trabajaban en investigaciones estadísticas y escritos narrativos de los profesores en formación. Los resultados revelan que el sentido de agencia se evidenció en los participantes al asumir la estadística como una ciencia no neutral, al reconocerse como protagonistas de la historia y al emprender acciones transformativas.
 
The development of the sense of agency was studied in prospective statistics teachers when participating in a course designed from a socio-critical perspective. The participants were ten prospective teachers enrolled in a seminar on Methods for Teaching Statistics within a Mathematical Education professional program at a public university located in the north western of Colombia. The sources of information were the discussions of the seminar participants while working on the statistical investigations and narrative writings of the prospective teachers. The results reveal that the sense of agency was evident in the participants by assuming statistics as a non-neutral science, by recognizing themselves as protagonists of history and by undertaking transformative actions.
 
URI
http://hdl.handle.net/10396/20630
Fuente
Matemáticas, Educación y Sociedad 3(2), 40-55 (2020)
Versión del Editor
http://www.uco.es/ucopress/ojs/index.php/mes/
Collections
  • MES. Vol. 03, n. 02 (2020)

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
© Biblioteca Universidad de Córdoba
Biblioteca  UCODigital
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

Statistics

View Usage Statistics

De Interés

Archivo Delegado/AutoarchivoAyudaPolíticas de Helvia

Compartir


DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
© Biblioteca Universidad de Córdoba
Biblioteca  UCODigital