Foreign Policy Analysis methodology to understand the diffusion of Brazil’s agri-food policy under Lula’s government
La metodología del Análisis de la Política Exterior para comprender la difusión de la política agroalimentaria de Brasil en el gobierno de Lula Da Silva

View/ Open
Author
Maffra, Lourrene
Publisher
Asociación de Estudios de Ciencias Sociales y HumanidadesDate
2021Subject
Foreign policy analysisAgri-food policy
Policy diffusion
Zero Hunger
Brazil
Análisis de política exterior
Política agroalimentaria
Difusión de política
Hambre Cero
Brasil
METS:
Mostrar el registro METSPREMIS:
Mostrar el registro PREMISMetadata
Show full item recordAbstract
The purpose of this article is to promote theoretical explanations about the international diffusion process of Brazilian agri-food policy under the two mandates of former President Lula da Silva (2003-2010), based on the analysis of Foreign Policy, widely used in International Relations to understand the course of action of governments based on their foreign policy. Methodologically, the intention is to clarify aspects of this dissemination process, based on the identification of the actors involved, their claims and the course of their actions, offering, in this sense, alternative and complementary explanations to the most established studies on the processes of public policy diffusion. The main findings are two set of actors, who have influenced two courses of action: the first one linked with the cooperation with Latin American countries about, mainly, family farmer and social public policies (cash transfer, school feed); and the second linked with the Brazilian cooperation with some African countries on topics related to agribusiness and scientific research and improvement of agricultural techniques. El propósito de este artículo es promover explicaciones teóricas sobre el proceso de difusión internacional de la política agroalimentaria brasileña bajo los dos mandatos del expresidente Lula da Silva (2003-2010), a partir del análisis de la Política Exterior, ampliamente utilizado en Relaciones Internacionales para comprender el curso de acción de los gobiernos en función de su política exterior. Metodológicamente, la intención es esclarecer aspectos de este proceso de difusión, a partir de la identificación de los actores involucrados, sus reclamos y el rumbo de sus acciones, ofreciendo, en este sentido, explicaciones alternativas y complementarias a los estudios más consagrados sobre los procesos de difusión de políticas públicas. Los principales hallazgos son dos conjuntos de actores, que han incidido en dos líneas de acción: la primera vinculada a la cooperación con los países latinoamericanos en torno, principalmente, a la agricultura familiar y las políticas públicas sociales (transferencias monetarias, alimentación escolar); y el segundo vinculado a la cooperación brasileña con algunos países africanos en temas relacionados con la agroindustria y la investigación científica y mejora de las técnicas agrícolas.
Fuente
Ámbitos 45, 77-88 (2021)Collections
Related items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
The Common Agricultural Policy of the European Union and its possible future effects on the reduction of greenhouse gases of the agricultural industry
Kowas, Paul Philip (Universidad de Córdoba, 2022)The aim of this thesis is to inform the reader about the climate mitigation potential in the European agricultural policy. Political stakeholder from different spectrums agree that climate change is one of the pressing ... -
Foreign and Bilingual Language Education in the UK and Spain: A Study of Similarities and Differences
Palacios Hidalgo, Francisco Javier; Huertas Abril, Cristina; Gómez Parra, María Elena (2021)Language learning, as a means to promote intercultural awareness and communication as well as to help citizens prosper professionally, is one of today’s main goals of educational systems around the world. In Europe, several ... -
Posición epistemológica que subyace en las políticas educativas del subsistema universitario venezolano
Sánchez Ávila, Marisela del Carmen (Universidad de Córdoba, UCOPress, 2016)El objetivo de esta investigación es analizar la posición epistemológica que subyace en las políticas educativas del subsistema universitario venezolano desde 2000 al 2013. Metodológicamente este estudio siguió ...