Leadership styles and culture of innovation in hotels in the Bucaramanga Metropolitan Area (Colombia)
Estilos de liderazgo y cultura de la innovación en hoteles del Área Metropolitana de Bucaramanga (Colombia)

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Author
Contreras, Ricardo
Corzo Arévalo, Daniel H.
García Méndez, Sebastián
Patiño, Margareth
Publisher
UCOPressDate
2021Subject
HotelsLeadership
Culture
Innovation
Bucaramanga
Colombia
Hoteles
Liderazgo
Cultura
Innovación
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The objective of the article is to show the correlation between leadership and culture of innovation in hotels affiliated and not affiliated with the Colombian Hotel and Tourism Association - COTELCO. For the fulfillment of the objective, a methodology with a correlational quantitative approach was used, implementing two instruments in a sample of fifty hotels from the four municipalities that make up the Metropolitan area of Bucaramanga. The first instrument analyzed the leadership variable through the measurement of the leadership of Blake and Monton, the second, measured the culture of innovation from the questionnaire proposed by the Ministry of Information Technologies and Communications of Colombia. It was concluded that In the leadership variable, they allow observing a higher trend in the people dimension and the innovation culture a trend towards two dimensions: people and strategy. El objetivo del artículo es mostrar la correlación entre liderazgo y cultura de la innovación en hoteles afiliados y no afiliados a la Asociación Hotelera y Turística de Colombia (COTELCO). Para el cumplimiento del objetivo se usó una metodología con enfoque cuantitativo de tipo correlacional, implementando dos instrumentos en una muestra de cincuenta hoteles de los cuatro municipios que integran el Area Metropolitana de Bucaramanga. El primer instrumento analizó la variable liderazgo a través de la medición del liderazgo de Blake y Montón, mientras que el segundo midió la cultura de la innovación desde el cuestionario propuesto por el Ministerio de Tecnologías de la Información y las Comunicaciones de Colombia. Se concluyó que en la variable liderazgo se observa una tendencia superior en la dimensión “personas” y en la cultura de la innovación una tendencia hacia dos dimensiones: las personas y la estrategia.