• español
    • English
  • English 
    • español
    • English
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • Revistas de la UCO
  • Creneida. Anuario de Literaturas Hispánicas
  • Creneida. N. 08 (2020)
  • View Item
  •   DSpace Home
  • Revistas de la UCO
  • Creneida. Anuario de Literaturas Hispánicas
  • Creneida. N. 08 (2020)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Memoria celebrativa y memoria narrativa: los templos de la fama en los libros de caballerías

Celebrative Memory and Narrative Memory. Halls of Fame in Spanish Romances of Chivalry

Thumbnail
View/Open
Creneida_8_2.pdf (1.009Mb)
Author
Bognolo, Anna
Publisher
UCOPress
Date
2020
Subject
Libros de caballerías
Renacimiento
Artes plásticas
Teatro della Memoria
Giulio Camillo Delminio
Romances of Chivalry
Renaissance
Plastic Arts
METS:
Mostrar el registro METS
PREMIS:
Mostrar el registro PREMIS
Metadata
Show full item record
Abstract
Las representaciones de edificios, galerías, entornos pintados o enriquecidos con estatuas permiten reflexionar sobre un aspecto desatendido de los libros de caballerías españoles: los “templos de la memoria”. Se ponen en relación ejemplos tomados de Amadís de Gaula y Sergas de Esplandián (1496-1510); Clarián de Landanís (1518); Lisuarte de Grecia, Florisel de Niquea, Amadís de Grecia (1514-1535); Silves de la Selva (1546); Olivante de Laura (1564); Espejo de príncipes (1587) y las continuaciones italianas de Mambrino Roseo: Palmerino (1560) y Sferamundi (1558-1565) con la tratadística y artes plásticas de la época: el Teatro de la Memoria de Giulio Camillo Delminio (1480-1544); el cenotafio del emperador Maximiliano en la Iglesia de Innsbruck (1553); el proyecto de Anton Francesco Doni para Arquà Petrarca (h. 1560); el Teatro Olimpico de Andrea Palladio en Vicenza (1579); el Museo de Paolo Giovio cerca del lago de Como (1543) y el salón de los Fasti del palacio Farnese de Caprarola (1559-1575).
 
The representations of buildings, galleries, environments painted or enriched with statues allow us to reflect on a neglected aspect of the Spanish books of chivalry: the “temples of memory”. Examples taken from Amadís de Gaula and Sergas de Esplandián (1496-1510); Clarián de Landanís (1518); Lisuarte de Grecia, Florisel de Niquea, Amadís de Grecia (1514-1535); Silves de la Selva (1546); Olivante de Laura (1564); Espejo de príncipes (1587) and the Italian continuations of Mambrino Roseo: Palmerino (1560) and Sferamundi (1558-1565), are related with the treatise and plastic arts of that age: the Teatro della Memoria of Giulio Camillo Delminio (1480-1544), the cenotaph of the Emperor Maximilian in the Church of Innsbruck (1553), the project by Anton Francesco Doni for Arquà Petrarca (c. 1560), the Teatro Olimpico by Andrea Palladio in Vicenza (1579), the Museo of Paolo Giovio near Lake Como (1543), the Fasti hall of the Farnese palace in Caprarola (1559-1575).
 
URI
http://hdl.handle.net/10396/24165
Fuente
Creneida 8, 29-48 (2020)
Versión del Editor
http://www.uco.es/servicios/ucopress/ojs/index.php/creneida/index
Collections
  • Creneida. N. 08 (2020)

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
© Biblioteca Universidad de Córdoba
Biblioteca  UCODigital
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

Statistics

View Usage Statistics

De Interés

Archivo Delegado/AutoarchivoAyudaPolíticas de Helvia

Compartir


DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
© Biblioteca Universidad de Córdoba
Biblioteca  UCODigital