• español
    • English
  • English 
    • español
    • English
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • Revistas de la UCO
  • Edmetic: Revista de Educación Mediática y TIC
  • Edmetic. Vol. 10, n. 02 (2021)
  • View Item
  •   DSpace Home
  • Revistas de la UCO
  • Edmetic: Revista de Educación Mediática y TIC
  • Edmetic. Vol. 10, n. 02 (2021)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Satisfacción de los estudiantes universitarios con las clases virtuales adoptadas en el marco de la pandemia por COVID- 19

University students' satisfaction with virtual classes in the framework of the pandemic by COVID-19

Thumbnail
View/Open
Edmetic_10_6.pdf (747.2Kb)
Author
Taveras-Pichardo, Luisa Celeste
Paz-López, Andrea
Silvestre, Emmanuel
Montes-Miranda, Alexander
Figueroa-Gutiérrez, Vladimir
Publisher
UCOPress
Date
2021
Subject
Aula virtual
Aprendizaje virtual
Campus virtual
Educación superior
Satisfacción estudiante
Virtual classroom
Virtual learning
Higher education
Virtual campus
Student satisfaction
METS:
Mostrar el registro METS
PREMIS:
Mostrar el registro PREMIS
Metadata
Show full item record
Abstract
Las medidas de aislamiento preventivo tomadas por la mayoría de los estados a propósito de la pandemia por Covid-19, obligó a las instituciones educativas a suspender las clases presenciales y reemplazarlas por clases virtuales, sin que los actores involucrados estuvieran necesariamente preparados. En este contexto se encontraba la institución de educación superior de este estudio cuando se suspendieron las clases. Los objetivos de esta investigación son determinar la satisfacción de los estudiantes con la modalidad virtual y conocer las condiciones técnicas de acceso a las clases virtuales. Para ello se emplea un método de investigación cuantitativo no experimental. En el estudio participan 2806 estudiantes. Los resultados muestran que durante ese período de clases los estudiantes se sintieron satisfechos con las prácticas docentes, las actividades, los recursos y el acompañamiento. No obstante, los estudiantes no se sienten satisfechos con las condiciones y apoyos técnicos para acceder a las clases virtuales. En esta investigación se presentan una serie de recomendaciones que pueden contribuir con la mejora de la calidad educativa en el proceso de transición a la virtualidad en las instituciones de educación superior.
 
The preventive isolation measures taken by most states in relation to the pandemic by Covid-19, forced educational institutions to suspend face-to-face classes and replace them with virtual classes, without the actors involved necessarily being prepared. It was in this context that the institution of higher education in this study was found when classes were suspended. The objectives of this research are to determine student satisfaction with the virtual modality and to know the technical conditions of access to virtual classes. To this end, a non-experimental quantitative research method is used. A total of 2806 students participated in the study. The results show that during this period of classes the students were satisfied with the teaching practices, activities, resources and accompaniment. However, the students were not satisfied with the conditions and technical support to access the virtual classes. This research presents a series of recommendations that can contribute to the improvement of educational quality in the process of transitioning to virtuality in higher education institutions.
 
URI
http://hdl.handle.net/10396/24177
Fuente
Edmetic 10 (2), 139-162 (2021)
Versión del Editor
http://www.uco.es/ucopress/ojs/index.php/edmetic/index
Collections
  • Edmetic. Vol. 10, n. 02 (2021)

Related items

Showing items related by title, author, creator and subject.

  • Adoptando la RV en la sala de clases: percepciones de futuros maestros bilingües y de ESL 

    Figueroa Flores, Jorge F.; Huffman, Lisa; Lozada, Victor; Rosa-Dávila, Emarely (UCOPress, 2022)
    La realidad virtual (RV) es una tecnología inmersiva que está ganando impulso en la educación y ha llevado a nuevos enfoques de enseñanza. Además, ha disparado interés en los programas de preparación docente y especialmente ...
  • La formación en la universidad a través del uso de las nuevas tecnologías: la metodología blended e-learning, estudio de un caso en la Universidad de Córdoba 

    Aznar Díaz, Inmaculada (Universidad de Córdoba, Vicerrectorado de Innovación y Calidad Docente, 2005)
    At the moment it is of vital importance of telling on pedagogical methods that they give answers to the necessities that are considering in the society, a society characterized by the influence and the use of the Technologies ...
  • Autoaprendizaje tutorizado de los estados de la materia. Empleando un software interactivo 

    Climent Bellido, M. de la Salud; Martínez-Jiménez, Pilar; Varo-Martínez, Marta; Pedrós Pérez, Gerardo (Universidad de Córdoba, Vicerrectorado de Innovación y Calidad Docente, 2004)
    During this academical year, we are testing the new ECTS educational system in some of the Cordoba universitary studies. With this new credit concept, all the work of the students tend to be evaluated. This report presents ...

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
© Biblioteca Universidad de Córdoba
Biblioteca  UCODigital
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

Statistics

View Usage Statistics

De Interés

Archivo Delegado/AutoarchivoAyudaPolíticas de Helvia

Compartir


DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
© Biblioteca Universidad de Córdoba
Biblioteca  UCODigital