La atracción metafísica del hombre y su situación privativa en DM I de Suárez
The metaphysical atrraction of man and his privative situation in Suárez´s DM I

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Author
ivanoff Sabogal, Christian
Publisher
UCOPressDate
2021Subject
Animal racionalInquietud
Metafísica
Primeras causas
Privación
Rational animal
Restlessness
Metaphysics
First causes
Privation
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En el contexto de la metafísica de Suárez este estudio pone al descubierto el fenómeno tácito de la “inquietud” anímica cuando el hombre se encuentra privado del conocimiento de las primeras causas que es accesible en la metafísica. La fundamentación argumentativa del fenómeno se sustenta sistemáticamente a partir de la revisión interpretativa que realiza Suárez en Disputationes Metaphysicae I, Sección VI, números 1-15 sobre la primera frase de la Metafísica de Aristóteles, a la que traduce y comprende según su verdadero sentido como “es innato al hombre el apetito natural de ciencia” y, más específicamente, de metafísica, cuyo entrelazamiento constitutivo con el hombre se basa en la esencia humana en cuanto animal racional. Dado que la suprema perfección y felicidad humana aquí y ahora estriba en la realización de la metafísica, su privación conlleva y explica el afloramiento de una “inquietud” autorreferencial en el hombre. In the context of Suárez’s metaphysics this study exposes the implicit phenomenon of mental “disquiet” that occurs when someone is deprived of the knowledge of first causes that is available in metaphysics. The argumentative basis of the phenomenon is systematically supported in the in-terpretative review carried out by Suárez in Disputationes Metaphysicae I, Section VI, numbers 1-15 on the first sentence of Aristotle’s Metaphysics, a phenomenon which he translates and understands according to its true meaning “the natural appetite for science is innate to man” and, more specifi-cally, for metaphysics, because it is constitutive to man on the basis of the human essence as a ra-tional animal. Since the highest human perfection and happiness in this life lies in the understand-ing of metaphysics, its privation entails and explains the emergence of a self-referential “restless-ness” in man.