• español
    • English
  • English 
    • español
    • English
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • Revistas de la UCO
  • Matemáticas, educación y sociedad
  • MES. Vol. 07, n. 01 (2024)
  • View Item
  •   DSpace Home
  • Revistas de la UCO
  • Matemáticas, educación y sociedad
  • MES. Vol. 07, n. 01 (2024)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Datos, relaciones y gráficas: una revisión de periódicos mexicanos y reportes gubernamentales

Data, relationships and graphics: a review of Mexican newspapers and government reports

Thumbnail
View/Open
MES_7_1_1.pdf (621.4Kb)
Author
Inzunza Cazares, Santiago
Rocha-Ruiz, Eneyda
Publisher
UCOPress
Date
2024
Subject
Datos
Gráficas
Alfabetización estadística
Medios de comunicación
Data
Graphics
Statistical literacy
Media
METS:
Mostrar el registro METS
PREMIS:
Mostrar el registro PREMIS
Metadata
Show full item record
Abstract
Se reportan resultados de una investigación basada en análisis de contenido sobre los tipos de relación en los datos y las gráficas que usualmente se utilizan en periódicos mexicanos y reportes del Instituto Nacional de Estadística y Geografía (INEGI). Los resultados muestran que las relaciones de cambio de una variable a través del tiempo y las de proporciones y comparación son las más utilizadas en los periódicos, las gráficas para expresar estas relaciones son las de barras y de línea. La revisión del currículo de primaria hasta bachillerato en México muestra la ausencia de algunas gráficas para expresar relaciones más complejas que aparecen en los medios de comunicación, además de la falta de la componente crítica que se requiere para su interpretación.
 
Results of an investigation based on content analysis on the types of relationships in the data and graphics that are usually used in Mexican newspapers and reports from the National Institute of Statistics and Geography (INEGI) are reported. The results show that the relationships of change of a variable through time and those of proportions and comparison are the most used in newspapers, the graphics to express these relationships are bar and line graphics. The review of the curriculum from primary to high school in Mexico shows the absence of some graphics to express more complex relationships that appear in the media, in addition to the lack of the critical component required for their interpretation.
 
URI
http://hdl.handle.net/10396/28816
Fuente
MES. Vol. 07, nº1, 1-14 (2024)
Versión del Editor
http://www.uco.es/ucopress/ojs/index.php/mes/
Collections
  • MES. Vol. 07, n. 01 (2024)

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
© Biblioteca Universidad de Córdoba
Biblioteca  UCODigital
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

Statistics

View Usage Statistics

De Interés

Archivo Delegado/AutoarchivoAyudaPolíticas de Helvia

Compartir


DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
© Biblioteca Universidad de Córdoba
Biblioteca  UCODigital