El tratamiento narrativo de la magia en The Witcher. Hacia un tipo de montaje inspirado en la sincronicidad junguiana
The narrative treatment of magic in The Witcher. Towards a type of montage inspired by Jungian synchronicity

View/ Open
Author
Álvarez Gómez, Raúl
Publisher
UCOPressDate
2024Subject
The WitcherNetflix
Andrzej Sapkowski
Car Gustav Jung
Literatura fantástica
Plataformas de streaming de vídeo
Fantasy literature
Video streaming platforms
Narrative analysis
METS:
Mostrar el registro METSPREMIS:
Mostrar el registro PREMISMetadata
Show full item recordAbstract
This article proposes a narrative analysis of the representation of magic in the Netflix series The Witcher(2019), based on Geralt of Rivia’sliteracy saga created by writer Andrzej Sapkowski. Of particular interest is the type of editing employed in the scenes in which one, two or all three main characters of the series (Geralt of Rivia, Yennefer and Ciri) summon their magical powers. The starting hypothesis holds that these characters manifest their gifts according to temporal patterns that coincide with those of the three categories of the Jungian concept of synchronicity. Thus, the following narrative-temporal pairs would occur: Geralt of Rivia-immediate synchronicity, Yennefer-distance synchronicity, and Ciri-lagged synchronicity. The significance of this correspondence lies in the fact that the editing of the scenes depicting magical phenomena tries to recreate these three temporalities, either separately or at the same time. This narrative treatment gives rise to a specific type of montage that distinguishes The Witcherfrom other contemporary fantasy series such as Game of Thrones(2011-2019), The House of the Dragon(2022) or The Wheel of Time(2021). Este artículo propone un análisis narrativo de la representación de la magia en la serie de Netflix The Witcher (2019),basada en la saga literaria de Geralt de Rivia creada por el escritor Andrzej Sapkowski. Interesa de manera particular el tipo de montaje empleado en las escenas en las cuales uno, dos o los tres personajes principales de la serie (Geralt de Rivia, Yennefer y Ciri) convocan sus poderes mágicos. La hipótesis de partida sostiene que estos personajes manifiestan sus dones según unas pautas temporales que parecen coincidir con las de las tres categorías del concepto de sincronicidad según Jung. De tal manera que se darían los siguientes pares narrativo-temporales: Geralt de Rivia–sincronicidad inmediata, Yennefer–sincronicidad a distancia y Ciri–sincronicidad desfasada. Lo significativo de esta correspondencia radicaría en que el montaje de las escenas que muestran fenómenos mágicos trataría de recrear estas tres temporalidades, bien por separado, bien a la vez. Este tratamiento narrativo daría lugar a un tipo de montaje específico que distinguiría The Witcher de otras series de fantasía contemporáneas como Juego de Tronos(2011-2019), La Casa del Dragón(2022) o La Rueda del Tiempo(2021).