Stoicism 'à la mode': Senecan Ethics in Roger Bacon’s 'Moralis philosophia'
Estoicismo 'à la mode': La ética de Seneca en la 'Moralis Philosophia' de Roger Bacon

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Author
Colish, Marcia
Publisher
UCOPressDate
2024Subject
EthicsRoger Bacon
Seneca
Stoicism
Ira
Ética
Estoicismo
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While recent scholarship accents early Franciscans’ use of Greek and Greco-Arabic sources in their ethics, Roger Bacon’s appeal to Stoic ethics via Seneca in his Moralis philosophia, the last book of his Opus maius, has not been given its due. Bacon’s citation of Seneca’s dialogues privileges De ira and works he associates with it. Placing Bacon’s ethics in the context of classical and Christian traditions on anger, this paper argues that Bacon uses Seneca to undermine the arguments for righteous anger in both these traditions, specifically those validated by his Franciscan contemporary John of La Rochelle. Bacon’s alternative addresses ethical and political concerns he shares with his dedicatee, Pope Clement IV, and with Franciscan confrères committed to popular preaching and the apostolate to non-Christians. As such, Bacon’s Stoic ethics à la mode needs clearer recognition in the ongoing reinterpretation of thirteenth-century Franciscan thought. Mientras la investigación reciente resalta el uso que los primeros franciscanos hicieron de fuentes griegas y greco-árabes en su ética, el recurso de Roger Bacon a la ética estoica a través de Séneca en su Moralis philosophia, el último libro de su Opus maius, no ha recibido el reconocimiento que merece. La referencia de Bacon a los diálogos de Séneca privilegia el De ira y las obras que él asocia con ésta. Situando la ética de Bacon en el contexto de las tradiciones clásicas y cristianas sobre la ira, este artículo argumenta que el autor utiliza a Séneca para socavar los argumentos a favor de la ira justa en ambas tradiciones, concretamente aquellos validados por su contemporáneo, el franciscano Juan de La Rochelle. La alternativa de Bacon aborda preocupaciones éticas y políticas que comparte con su dedicatario, el papa Clemente IV, y con sus compañeros franciscanos comprometidos con la predicación popular y el apostolado con los no cristianos. Como tal, la ética estoica à la mode de Bacon merece un reconocimiento más explícito en la actual reinterpretación del pensamiento franciscano del siglo XIII.