Educación y praxis artístico-visual de la nobleza hispana en los tratados y planes de estudios del siglo XVIII
Education and artistic-visual praxis of the hispanic nobility in the treatises and study plans of the eighteenth century
Author
González Ramos, Roberto
Publisher
Universidad de Santiago de CompostelaDate
2022Subject
Educación de la noblezaDiletantismo
Artes figurativas
Siglo XVIII
España
Noble education
Dilettantism
Visual arts
18th century
Spain
METS:
Mostrar el registro METSPREMIS:
Mostrar el registro PREMISMetadata
Show full item recordAbstract
La educación artística y en la praxis artístico-visual de la nobleza en la España del siglo XVIII se
refleja en diversas fuentes, continuando o cambiando los presupuestos desarrollados en centurias
anteriores. Los tratados de educación de las elites, e incluso los planes de estudios de instituciones
centradas en la educación aristocrática, nos señalan las líneas principales de un conocimiento y
ejercicio de las artes visuales que se convirtieron finalmente en una de las caracterizaciones culturales
más sobresalientes del estamento nobiliario. The aristocratic knowledge and praxis of the visual arts in the 18th Century Spain is a part of the subject of several historical sources, which changed or continued the basis developed in precedent Centuries. A number of treatises on elite’s pedagogy, but even the study programs of the most important institutions for the noble’s education in the country, show the headlines of the knowledge and exercise of visual arts that had become one of the most outstanding cultural characterizing features of the aristocratic class.