Burnout and its relation to sociodemographic variables among education professionals working with people with disabilities in Córdoba (Spain)
El Burnout y las variables sociodemográficas en los profesionales de la educación que trabajan con personas con discapacidad en Córdoba (España)

View/ Open
Author
Llorent García, Vicente J.
Ruiz-Calzado, Inmaculada
Date
2016Subject
Mental healthProfessionals
Education
Disability
Burnout
Salud mental
Profesionales
Educación
Discapacidad
Burnout
METS:
Mostrar el registro METSPREMIS:
Mostrar el registro PREMISMetadata
Show full item recordAbstract
The main objective of this study was to
determine the level of burnout among education
professionals working with people with disabilities
in Córdoba, Spain and the association between
these levels and sociodemographic characteristics
(sex, age, marital status, and level of education).
Design: descriptive, cross-sectional study to deter-
mine prevalence. Population: 157 professionals.
Evaluation tools: questionnaire to obtain infor-
mation on sociodemographic characteristics and
the Maslach Burnout Inventory (MBI). Statistical
tests: Pearson’s bivariate correlation, the Student’s
t-test, Levene’s test, single factor ANOVA, and the
post hoc multiple comparison test (Bonferroni).
The findings of this study confirm the variety of
variables that influence burnout and its dimen-
sions. The study shows the incidence of burnout
according to the sex, age, marital status, and level
of education of the professionals who participated
in this research. Based on an exhaustive scientific
literature review on the topic and considering the
findings of this study, there is an irrefutable need
for further research into burnout among profes-
sionals who work with people with disabilities. It
is hoped that the findings obtained by this study
will help in the elaboration of future initiatives
directed at the detection, early care, and reduction
of this syndrome among this group. El objetivo fundamental de esta investigación es describir el nivel de Burnout o “Síndrome de Quemado por el Trabajo” en los profesionales de la educación que trabajan con personas con discapacidad en Córdoba (España), y la relación con sus características sociodemográficas (sexo, edad, estado civil y nivel de estudios). Diseño: estudio de prevalencia, descriptivo y transversal. Población: 157 profesionales. Instrumento de evaluación: un cuestionario sociodemográfico y el cuestionario MBI. Pruebas estadísticas: Pearson, T- Student, Levene, Anova de un factor y comparaciones múltiples Post Hoc (Bonferroni). Los resultados de esta investigación avalan la diversidad de variables que influyen en el Burnout y en sus dimensiones. Concretamente se ha demostrado la incidencia del sexo, la edad, el estado civil y el nivel de estudios de los profesionales encuestados. Tras una exhaustiva revisión científica sobre el tema, y considerando los resultados obtenidos, se hace fehaciente la necesidad de continuar investigando el Burnout en este colectivo profesional. Se espera que lo resultados obtenidos ayuden en la elaboración de futuras propuestas de detección, atención temprana y reducción de este síndrome en este colectivo profesional.