A corpus-assisted approach to gender in the Humanities discourse
Author
Jiménez Navarro, Eva Lucía
Publisher
Peter LangDate
2024Subject
GenderHUMANCOR corpus
Linguistic discrimination
The Humanities
Asistido por corpus
Género
Corpus HUMANCOR
Discriminación lingüística
Humanidades
METS:
Mostrar el registro METSPREMIS:
Mostrar el registro PREMISMetadata
Show full item recordAbstract
Throughout history, women have been compared to men in terms of strength, sensitivity, capa-bilities, but mainly with a view on their role in society, being regarded as subordinated individu-als. According to Pilcher and Whelehand (2017), it was not until the 2010s that public concern about the prevalence of female discrimination grew. This situation has been mirrored in the use of language insofar as: (1) it contains gender-marked constructions (Hellinger & Bußmann, 2015), and/or (2) it reflects speakers’ conception of the world (Brown, 1976). Given this context, this paper aims to unveil any features of linguistic discrimination in English language in the Human-ities discourse, since we hypothesise that this language, in addition to be a vehicular language for research, is (or can be) generally unmarked when it comes to gender. To this end, a specialised corpus containing texts written by Spanish university professors in the fields of Linguistics and Literature was built, and then two main steps were followed: the analysis of contexts containing gender-specific references and a phraseological study. The findings suggest that male authors are more prone to using language which denotes male referents than women, although it may be done naturally rather than because women are considered inferior. Similarly, the institutionalisation of men and women (vs women and men) may explain its more widespread use. Regarding the phra-seological study, it did not show any signs of gender stereotypes. A lo largo de la historia, las mujeres han sido comparadas con los hombres en términos de fuerza, sensibilidad y capacidades, pero sobre todo en lo que respecta a su papel en la sociedad, siendo consideradas individuos subordinados. Este trabajo pretende desvelar cualquier rasgo de discriminación lingüística en lengua inglesa en el discurso de las Humanidades, ya que partimos de la hipótesis de que el inglés, además de ser una lengua vehicular para la investigación, es (o puede ser) generalmente no marcada en cuanto al género. Para ello, se construyó un corpus especializado con textos escritos por profesores universitarios españoles de las áreas de la Lingüística y la Literatura y, a continuación, se siguieron dos pasos principales: el análisis de contextos que contienen referencias específicas de género y un estudio fraseológico. Los resultados sugieren que los autores masculinos son más propensos a utilizar un lenguaje que denota referentes masculinos que las mujeres, aunque puede que lo hagan de forma natural y no porque las mujeres sean consideradas inferiores. Del mismo modo, la institucionalización de "men and women" (frente a "women and men") puede explicar su uso más extendido. En cuanto al estudio fraseológico, no mostró signos de estereotipos de género.