Transition in Toni Morrison’s “consolata” from paradise (1997)

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Autor
Villa Jiménez, Rosalía
Editor
Universidad de JaénFecha
2017Materia
HybridityDiaspora
Liminal space
Cultural identity
Hibridación
Diáspora
Espacio liminal
Identidad cultural
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In her novel Paradise (1997), Toni Morrison portrays one of her maincharacters, Consolata or “disconsolate”, through a constant journey in search for her African American identity as a complete woman. This journey engulfs Consolata in an eternal fluctuation between hope and hopelessness, which results from being caught up in the so-called liminal/diaspora space in hybridity (Bhabha, 1994; Brah, 1996).The present paper deals with location of culture and gender identity in the marginal, unhomely spaces between dominant social formations by analysing chapter 7 “Consolata”. Consolata may be seen as an illustrative example of the black female community struggling to overcome the hurdles of being victimised as hybrid diasporic women in a patriarchal archaic western [black] culture. En la novela Paraíso (1997), la autora Toni Morrison nos presenta a Consolata o «desconsolada», uno de los personajes principales, en un viaje en busca de su propia identidad como mujer afroamericana a la que han privado del poder de la palabra. Este periplo simboliza el estado fluctuante entre la esperanza y la desilusión que se sucede del denominado «espacio liminal» (Bhabha, 1994; Brah, 1996). En este trabajo abordamos las cuestiones de identidad y de género para lo que estudiaremos el capítulo séptimo «Consolata». El personaje objeto de análisis es manifiesto particular de la lucha por superar los obstáculos que conlleva ser una mujer de la diáspora en una cultura [negra] occidental arcaica y gobernada por el dogma del patriarcado.