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dc.contributor.authorFernández-Urquiza, Maite
dc.contributor.authorJiménez-Romero, María Salud
dc.contributor.authorBenítez-Burraco, Antonio
dc.date.accessioned2025-01-20T12:52:50Z
dc.date.available2025-01-20T12:52:50Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.issn1133-682X
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10396/31421
dc.descriptionChromosomopathies con-sist of duplications or deletions of chro-mosomal fragments that usually pro-duce language impairment. However, accurate descriptions of structural and functional linguistic deficits caused by chromosomopaties are not yet availabledue to the low prevalence of these alter-ations. Our aim in this paper is to put forward a pragmatic methodology in or-der to assess linguistic impairment in children with low prevalence chromoso-mopathies. This method links structural linguistic deficits together with the prag-matic dysfunctions they cause in com-munication. We discuss the transcrip-tion and coding of the data with the CHILDES tools and its labeling with PREP-CORP, and we illustrate our re-flections with examples from the CHRO-MOLANG corpus. We conclude that the pragmatic analysis of natural oral lan-guage data complements the traditional assessment through standardized tests, contributes to diagnosis, and allows speech-language clinicians to focus on strategies to achieve communication success during the intervention.
dc.description.abstractLas cromosomopatías consisten en duplicaciones o deleciones de fragmentos cromosómicos que suelen conllevar alteraciones del lenguaje. Debido a su baja prevalencia, no se dispone aún de descripciones precisas del déficit lingüístico que llevan asociado ni de caracterizaciones funcionales del lenguaje de los afectados. En este trabajo proponemos una metodología pragmático-funcional para la valoración del déficit lingüístico en niños con cromosomopatías de baja prevalencia, que vincula las alteraciones detectadas en los componentes estructurales del lenguaje con las disfunciones comunicativas que generan. Discutimos la problemática que plantea la transcripción y codificación de la muestra con las herramientas del proyecto CHILDES y su etiquetado con PREP-CORP, ejemplificando nuestras reflexiones con datos del corpus CHROMOLANG. Concluimos que el análisis pragmático de muestras de lenguaje oral no elicitado complementa la evaluación mediante pruebas estandarizadas, contribuye al diagnóstico y permite orientar la intervención logopédica hacia el éxito comunicativo.es_ES
dc.format.mimetypeapplication/pdfes_ES
dc.language.isospaes_ES
dc.publisherEditorial Universidad de Cádizes_ES
dc.rightshttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/es_ES
dc.sourceFernández-Urquiza, M., Jiménez-Romero, M. S., & Benítez-Burraco, A. (2020). Valoración pragmática del lenguaje en niños con cromosomopatías de baja prevalencia. Pragmalingüística, (2), 152–168. http://doi.org/10.25267/Pragmalinguistica.2020.iextra2.09es_ES
dc.subjectCromosomopatíases_ES
dc.subjectPragmática
dc.subjectDéficit lingüístico
dc.subjectCHILDES
dc.subjectPREP-CORP
dc.subjectChromosomopathies
dc.subjectPragmatics
dc.subjectLinguistic impairment
dc.titleValoración pragmática del lenguaje en niños con cromosomopatías de baja prevalenciaes_ES
dc.title.alternativePragmatic assessmentof language in childrenwith low prevalence chromoso-mopathies
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articlees_ES
dc.relation.publisherversionhttp://doi.org/10.25267/Pragmalinguistica.2020.iextra2.09es_ES
dc.rights.accessRightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesses_ES


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