dc.contributor.author | Fernández-Urquiza, Maite | |
dc.contributor.author | Jiménez-Romero, María Salud | |
dc.contributor.author | Benítez-Burraco, Antonio | |
dc.date.accessioned | 2025-01-20T12:52:50Z | |
dc.date.available | 2025-01-20T12:52:50Z | |
dc.date.issued | 2020 | |
dc.identifier.issn | 1133-682X | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/10396/31421 | |
dc.description | Chromosomopathies con-sist of duplications or deletions of chro-mosomal fragments that usually pro-duce language impairment. However, accurate descriptions of structural and functional linguistic deficits caused by chromosomopaties are not yet availabledue to the low prevalence of these alter-ations. Our aim in this paper is to put forward a pragmatic methodology in or-der to assess linguistic impairment in children with low prevalence chromoso-mopathies. This method links structural linguistic deficits together with the prag-matic dysfunctions they cause in com-munication. We discuss the transcrip-tion and coding of the data with the CHILDES tools and its labeling with PREP-CORP, and we illustrate our re-flections with examples from the CHRO-MOLANG corpus. We conclude that the pragmatic analysis of natural oral lan-guage data complements the traditional assessment through standardized tests, contributes to diagnosis, and allows speech-language clinicians to focus on strategies to achieve communication success during the intervention. | |
dc.description.abstract | Las cromosomopatías consisten en duplicaciones o deleciones de fragmentos cromosómicos que suelen conllevar alteraciones del lenguaje. Debido a su baja prevalencia, no se dispone aún de descripciones precisas del déficit lingüístico que llevan asociado ni de caracterizaciones funcionales del lenguaje de los afectados. En este trabajo proponemos una metodología pragmático-funcional para la valoración del déficit lingüístico en niños con cromosomopatías de baja prevalencia, que vincula las alteraciones detectadas en los componentes estructurales del lenguaje con las disfunciones comunicativas que generan. Discutimos la problemática que plantea la transcripción y codificación de la muestra con las herramientas del proyecto CHILDES y su etiquetado con PREP-CORP, ejemplificando nuestras reflexiones con datos del corpus CHROMOLANG. Concluimos que el análisis pragmático de muestras de lenguaje oral no elicitado complementa la evaluación mediante pruebas estandarizadas, contribuye al diagnóstico y permite orientar la intervención logopédica hacia el éxito comunicativo. | es_ES |
dc.format.mimetype | application/pdf | es_ES |
dc.language.iso | spa | es_ES |
dc.publisher | Editorial Universidad de Cádiz | es_ES |
dc.rights | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | es_ES |
dc.source | Fernández-Urquiza, M., Jiménez-Romero, M. S., & Benítez-Burraco, A. (2020). Valoración pragmática del lenguaje en niños con cromosomopatías de baja prevalencia. Pragmalingüística, (2), 152–168. http://doi.org/10.25267/Pragmalinguistica.2020.iextra2.09 | es_ES |
dc.subject | Cromosomopatías | es_ES |
dc.subject | Pragmática | |
dc.subject | Déficit lingüístico | |
dc.subject | CHILDES | |
dc.subject | PREP-CORP | |
dc.subject | Chromosomopathies | |
dc.subject | Pragmatics | |
dc.subject | Linguistic impairment | |
dc.title | Valoración pragmática del lenguaje en niños con cromosomopatías de baja prevalencia | es_ES |
dc.title.alternative | Pragmatic assessmentof language in childrenwith low prevalence chromoso-mopathies | |
dc.type | info:eu-repo/semantics/article | es_ES |
dc.relation.publisherversion | http://doi.org/10.25267/Pragmalinguistica.2020.iextra2.09 | es_ES |
dc.rights.accessRights | info:eu-repo/semantics/openAccess | es_ES |