From the enhancement of a olive heritage to territorial development: oleotourism
De la valorización de un patrimonio olivarero al desarrollo territorial: el oleoturismo

View/ Open
Author
Deramond, Julie
Pinto Dias, Francisco Teixeira
Publisher
UCOPressDate
2024Subject
Olive heritageOleotourism
Territorial development
Mediterranean countries
France
Greece
Portugal
METS:
Mostrar el registro METSPREMIS:
Mostrar el registro PREMISMetadata
Show full item recordAbstract
The olive tree is part of the collective imagination of large Mediterranean territories, awakening the interest of residents, heritage communities and tourists. Precisely, oleotourism has recently emerged as a way to promote olive heritage, at a time when tourism tends to promote increasingly personalized services, with added value in the experience. Each territory seeks to diversify its tourist offer through a more intelligent and sustainable use of its endogenous resources, by creating niche offers strongly imbued with authenticity, which include traditional practices, cultural interaction, gastronomy and the characteristics of the destination. Some regions have already begun to benefit from “quality income from the territory and baskets of products in which olive oil is one of the stars”, and they see the olive tree as a resource capable of playing “an important role in the revitalization of the territory for a local public in search of its roots or in terms of preserving traditions in relation to the tourist clientele”. In any case, and with increasing frequency in the regions surveyed, olive oil tourism is developing. El olivo forma parte del imaginario colectivo de amplios territories del Mediterráneo, despertando el interés de residentes, comunidades patrimoniales y turistas. Precisamente, el oleoturismo ha surgido recientemente como una forma de promocionar el patrimonio oleícola, en un momento en el que el turismo tiende a promover servicios cada vez más personalizados, con valor añadido en la experiencia. Cada territorio busca diversificar su oferta turística a través de un uso más inteligente y sostenible de sus recursos endógenos, mediante la creación de ofertas de nicho fuertemente imbuidas de autenticidad, que incluyen prácticas tradicionales, interacción cultural, gastronomía y las características propias del destino. Así, algunas regiones ya han comenzado a beneficiarse de las “rentas de calidad territorial y de cestas de productos en las que el aceite de oliva es una de las estrellas”, de manera que ven en el olivo un recurso capaz de desempeñar “un papel importante en la dinamización territorial ante un público local a la búsqueda de sus raíces o de cara a la preservación de tradiciones en relación a la clientela turística”. En cualquier caso, y cada vez con mayor frecuencia en las regiones observadas, el oleoturismo se está desarrollando.