• español
    • English
  • English 
    • español
    • English
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • Revistas de la UCO
  • International Journal for 21st Century Education
  • IJ21CE. Vol. 11 N. 01 (2024)
  • View Item
  •   DSpace Home
  • Revistas de la UCO
  • International Journal for 21st Century Education
  • IJ21CE. Vol. 11 N. 01 (2024)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Una evaluación de tareas de vocabulario en libros de texto de EFL marroquís seleccionados

An evaluation of vocabulary tasks in moroccan efl textbooks

Thumbnail
View/Open
IJ21CE_11_1.pdf (383.0Kb)
Author
Farmati, Chaimae
Yeou, Mohamed
Benzehaf, Bouchaib
Publisher
Universidad de Córdoba, UCOPress
Date
2024
Subject
Libros de texto de inglés como lengua extranjera
Marruecos
Taxonomía de Nunan
Evaluación de libros de texto
Tareas de vocabulario
EFL textbooks
Morocco
Nunan’s taxonomy
Textbook evaluation
Vocabulary tasks
METS:
Mostrar el registro METS
PREMIS:
Mostrar el registro PREMIS
Metadata
Show full item record
Abstract
Un conocimiento suficiente del vocabulario es uno de los factores clave para el éxito en el desarrollo del lenguaje. En la enseñanza del inglés como lengua extranjera. los libros de texto son una de las primeras fuentes de exposición al inglés. Sin duda, esto explica la gran cantidad de atención académica que se ha prestado a la investigación sobre la evaluación de los libros de texto en inglés. En este sentido, una amplia gama de estudios ha proporcionado recientemente evidencia que sugiere que los libros de texto contienen una serie de problemas. Dichos estudios han adoptado diferentes enfoques para evaluar el contenido de los libros de texto de inglés como lengua extranjera. Sin embargo, muy pocos estudios han intentado evaluar las tareas de vocabulario en los libros de texto marroquíes de inglés como lengua extranjera y trazar la progresión de estas tareas en niveles educativos consecutivos. Para contribuir a este debate, el presente estudio tiene como objetivo evaluar tareas de vocabulario en dos libros de texto marroquíes de inglés como lengua extranjera. El corpus se analiza utilizando la taxonomía de Nunan (1999). El estudio adoptó un enfoque de métodos mixtos y utilizó el análisis de contenido como herramienta de análisis. Los resultados revelaron que los dos libros de texto contienen algunos inconvenientes pedagógicos. Los dos libros de texto no incluyen algunos tipos de tareas. Además, se identificaron varias imperfecciones relacionadas con la secuenciación, gradación y reciclaje de las tareas de vocabulario. No obstante, se observó un desarrollo notable en la frecuencia de algunos tipos de tareas de vocabulario en los dos libros de texto.
 
A sufficientvocabulary knowledge is one of the key factors to success in language acquisition. In any EFL (English as a foreign language) context, textbooks are one of the first sources of exposure to English. Most certainly, this explains the vast amount of scholarly attention that has been invested in research on English textbooks’ evaluation. In this regard, a wide array of studies has recently provided evidence suggesting that textbooks contain a number of issues, such as outdated content, lack of authenticity, overemphasis on grammar, insufficient practice, and unengaging material, to mention but a few. Such studies have adopted different approaches to evaluate the contents of EFL textbooks. However, very few studies have attempted to evaluate vocabulary tasks in Moroccan EFL textbooks and chart the progression of these tasks across consecutive educational levels. To contribute to this debate, the present study aims to evaluate vocabulary tasks across two Moroccan EFL textbooks. The corpus is analyzed using Nunan taxonomy. The study adopted a mixed-methods approach and used content analysis as an analysis tool. Findings revealed that the two textbooks contain some pedagogical inconveniences. The two textbooks contain 86 vocabulary tasks grouped in 19 different typesalthough none features them all. Ticket to English 2 is the textbook that presents more diverse vocabulary tasks. Ticket to English 1 includes 6 sub-types of vocabulary tasks, while Ticket to English 2 features 10 different sub-types of vocabulary tasks. Also, several imperfections related to the sequencing, gradation, and recycling of vocabulary tasks were identified. Nonetheless, a remarkable development in the frequency of some vocabulary tasks types was observed across the two textbooks. These issues need to be redressed for optimal vocabulary learning outcomes. Therefore, based on these results, a number of pedagogical implications are underscored.
 
URI
http://hdl.handle.net/10396/32370
Fuente
International Journal for 21st Century Education 11 (1), 3-16 (2024)
Versión del Editor
http://www.uco.es/ucopress/ojs/index.php/ij21ce/index
Collections
  • IJ21CE. Vol. 11 N. 01 (2024)

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
© Biblioteca Universidad de Córdoba
Biblioteca  UCODigital
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

Statistics

View Usage Statistics

De Interés

Archivo Delegado/AutoarchivoAyudaPolíticas de Helvia

Compartir


DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
© Biblioteca Universidad de Córdoba
Biblioteca  UCODigital