• español
    • English
  • English 
    • español
    • English
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • Revistas de la UCO
  • International Journal for 21st Century Education
  • IJ21CE. Vol. 11 N. 01 (2024)
  • View Item
  •   DSpace Home
  • Revistas de la UCO
  • International Journal for 21st Century Education
  • IJ21CE. Vol. 11 N. 01 (2024)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Estudio sobre las actividades de patrimonio cultural en el entorno rural de la Val Pellice (Turín, Italia)

Study on cultural heritage activities in the rural environment of Val Pellice (Turin, Italy)

Thumbnail
View/Open
IJ21CE_11_5.pdf (747.4Kb)
Author
Viciano, Joan
Amores, Anabel
Fernández-Laso, María Cristina
Viciano-Badal, Belén
Peiretti, Ilaria
Tanga, Carmen
Publisher
Universidad de Córdoba, UCOPress
Date
2024
Subject
Patrimonio cultural
Patrimonio rural
Patrimonio y desarrollo
Educación patrimonial
Italia
Cultural heritage
Rural environment
Heritage and development
Heritage education
METS:
Mostrar el registro METS
PREMIS:
Mostrar el registro PREMIS
Metadata
Show full item record
Abstract
La educación patrimonial es una herramienta esencial para preservar las zonas rurales. Generalmente, se ha resaltado la función del docente para proporcionar una educación patrimonial transformadora en su alumnado y se ha dejado en un segundo plano el papel de las familias. Este trabajo analiza la importancia que le dan las familias del entorno rural a la formación de sus hijos en educación patrimonial. Para ello, se elaboró un cuestionario estructurado dirigido a los progenitores (35 mujeres y 11 hombres) de Val Pellice (Turín, Italia). Los resultados muestran que las actividades culturales organizadas son de carácter generalista, lúdico y no destinadas a grupos infantojuveniles; las familias manifestaron dificultades para acceder a estas por falta de conciliación familiar y de servicios. Se puede concluir que pese a la importancia que le dan las familias a la educación patrimonial existen una serie de obstáculos en los entornos rurales que dificultan su acceso.
 
Heritage education is an essential tool to preserve rural areas. Generally, the role of the teacher has been associated to providea transformative heritage education among the students, not giving importance to the role of families. This study analyzes the importance that rural families give to heritage education. For this, a structured questionnaire was developed for the parents (35 women and 11 men) of Val Pellice (Turin, Italy). The results show that the cultural activities are recreational, general nature and are not focus on children-youth groups; these families have difficulties to accessing them due to lack of family conciliation and services. It can be concluded that despite the importance that families give to heritage education, there are a series of obstacles in rural environments that hinder their access.
 
URI
http://hdl.handle.net/10396/32374
Fuente
International Journal for 21st Century Education 11 (1), 65-85 (2024)
Versión del Editor
http://www.uco.es/ucopress/ojs/index.php/ij21ce/index
Collections
  • IJ21CE. Vol. 11 N. 01 (2024)

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
© Biblioteca Universidad de Córdoba
Biblioteca  UCODigital
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

Statistics

View Usage Statistics

De Interés

Archivo Delegado/AutoarchivoAyudaPolíticas de Helvia

Compartir


DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
© Biblioteca Universidad de Córdoba
Biblioteca  UCODigital