La teoría lingüística como base de la formación para la enseñanza de E/LE
Linguistic theory as the basis of training for teaching SFL

View/ Open
Author
Martínez-Atienza de Dios, María
Zamorano Aguilar, Alfonso
Publisher
Institute of Arts and Cultural Studies of the Latvian Academy of CultureDate
2020Subject
Formas verbalesTerminología
Valores y contraste
Ejemplificación
Tiempos verbales
Verbal forms
Terminology
Values and contrast
Exemplification
Tenses
METS:
Mostrar el registro METSPREMIS:
Mostrar el registro PREMISMetadata
Show full item recordAbstract
The aim of this paper is to propose a study of the underlying theory in the analysis of three verbal forms of Spanish in a corpus consisting of twenty grammars for foreign students. The three units correspond with the forms amaba, amaré, and amaría. We analyze, in particular, the terminology used in the different works for the analysis of these forms, the values they give them, among which we distinguish the prototypical and the non-prototypical ones, the contrast between these forms and others of the conjugation and the examples with which grammarians illustrate the analysis. Finally, our work tries to demonstrate the importance of theoretical training by the SFL teacher for the proper development of the teaching-learning process. En este trabajo nos proponemos estudiar la teoría subyacente en el análisis de tres tiempos verbales del español en un corpus constituido por veinte gramáticas destinadas al alumnado extranjero. Las tres unidades se corresponden con los tiempos representados por amaba, amaré y amaría. Analizamos, en particular, la terminología utilizada en las distintas obras para el análisis de estas formas, los valores que les otorgan, entre los que distinguiremos los prototípicos y los no prototípicos, el contraste entre estas formas y otras de la conjugación y los ejemplos con los que los gramáticos ilustran el análisis. En último término, nuestro trabajo pretende demostrar la importancia de la formación teórica por parte del docente de ELE para un adecuado desarrollo del proceso de enseñanza-aprendizaje.