• español
    • English
  • English 
    • español
    • English
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • Revistas de la UCO
  • Matemáticas, educación y sociedad
  • MES. Vol. 08, n. 01 (2025)
  • View Item
  •   DSpace Home
  • Revistas de la UCO
  • Matemáticas, educación y sociedad
  • MES. Vol. 08, n. 01 (2025)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Sentido estructural en la reproducción algebraica de estructuras numéricas

Structural sense in the algebraic reproduction of numerical structures

Thumbnail
View/Open
MES_01_03.pdf (525.4Kb)
Author
Pérez-Peña, Elías
Vega-Dominguez, Félix
Vega-Castro, Danellys
Publisher
UCOPress
Date
2025
Subject
Estructura
Relaciones internas
Propiedades
Patrones
Generalización
Structure
Internal relationships
Properties
Patterns
Generalization
METS:
Mostrar el registro METS
PREMIS:
Mostrar el registro PREMIS
Metadata
Show full item record
Abstract
Existen variadas investigaciones realizadas con estudiantes de Educación Secundaria que señalan una diversidad de dificultades confrontadas por estos en lo que refiere al dominio y comprensión de las matemáticas. Esta situación conllevó a investigar si el origen de estas dificultades presentadas en estudiantes de séptimo grado proviene específicamente del manejo de las estructuras inmersas, tanto en expresiones numéricas como algebraicas. En este sentido, el objetivo propuesto consistió en analizar el enfoque estructural adoptado por estudiantes de de educación secundaria al reproducir expresiones aritméticas equivalentes que involucran propiedades de suma y producto, siguiendo un patrón determinado. Dada su relación con el constructo Sentido Estructural se siguió como metodología el enfoque de trabajos realizados por Vega-Castro, Molina y Castro (2010-2013). La investigación realizada permitió observar cierto número de debilidades en el manejo de estructuras tanto aritméticas como algebraicas, situación que conlleva a la búsqueda del fortalecimiento de los distintos elementos subyacentes en dichas estructuras.
 
Various studies conducted with secondary school students point to a variety of difficulties they face in mastering and understanding mathematics. This situation led to an investigation into whether the origin of these difficulties presented by grade students stems specifically from the handling of embedded structures, both in numerical and algebraic expressions. In this regard, the proposed objective was to analyze the structural approach adopted by secondary school students when reproducing equivalent arithmetic expressions involving sum and product properties, following a specific pattern. Given its relationship with the construct of Structural Sense, the methodology followed was the approach of work conducted by Vega-Castro, Molina, and Castro(2010-2013).The research conducted revealed several weaknesses in the handling of both arithmetic and algebraic structures, a situation that leads to the search for ways to strengthen the various elements underlying these structures.
 
URI
http://hdl.handle.net/10396/33876
Fuente
MES 1, 37-52 (2025)
Versión del Editor
https://journals.uco.es/mes/index
Collections
  • MES. Vol. 08, n. 01 (2025)

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
© Biblioteca Universidad de Córdoba
Biblioteca  UCODigital
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

Statistics

View Usage Statistics

De Interés

Archivo Delegado/AutoarchivoAyudaPolíticas de Helvia

Compartir


DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
© Biblioteca Universidad de Córdoba
Biblioteca  UCODigital