Teacher Competencies and Student Needs in University Guidance and Tutoring: The Case of Ecuador
Competencias del profesorado y necesidades de los estudiantes en la orientación y tutoría universitaria. El caso de Ecuador

View/ Open
Author
Amor Almedina, María Isabel
Dios, Irene
Publisher
UNEDDate
2024Subject
TutoringEducational skills
Higher Education
Guidance
Ecuador
Tutoría
Competencias
Educación superior
Orientación
METS:
Mostrar el registro METSPREMIS:
Mostrar el registro PREMISMetadata
Show full item recordAbstract
The new university teaching profile, placing greater emphasis on students’ formation and needs,
highlights the need for a new approach to university tutoring as an integral part of the educational
function and as a supportive space to accompany students on their journey towards learning. The
main objective of this research is to confirm and analyse the psychometric properties and factorial
structure of the “Questionnaire for the Assessment of Guidance and Tutoring in Higher Education -
Teaching Version” (Q-AGT-P) scale, to measure university professors’ perceptions of the delivery of
guidance and tutoring at the universities in the province of Manabí (Ecuador). The sample was made
up of 398 professors from four universities, and the results show the suitability of the theoretical
model proposed and support the structure of 2 factors: students’ needs regarding tutoring and the
educational skills required from the tutor. The various indices of goodness of fit, reliability and internal
consistence of the model were considered satisfactory. Of the main conclusions reached, it is
possible to highlight the attainment of a valid and reliable instrument with which to measure the
development of tutoring and guidance at Latin American universities, the professors’ high evaluation
of tutoring and their perception of the great need for skills with which to carry out guidance and
tutoring. Finally, it was concluded that it is necessary to deal with students’ needs beyond those
concerning their academic education and to reinforce professors’ training in skills related to guidance
and university tutoring. El nuevo perfil del docente universitario, más centrado en la formación y las necesidades del alumnado, obliga a una nueva concepción de la tutoría universitaria como parte inherente a la función docente y como un espacio para el acompañamiento del alumnado en su trayectoria formativa. El objetivo principal de esta investigación es confirmar y analizar las propiedades psicométricas, y la estructura factorial de la escala “Questionnaire for the Assessment of Guidance and Tutoring in Higher Education -Teaching Version”(Q-AGT-P) para medir, desde la percepción del profesorado, el desarrollo de la orientación y la tutoría universitaria en las universidades de la provincia de Manabí (Ecuador). La muestra estuvo formada por 398 docentes de cuatro universidades de la provincia de Manabí. Los resultados muestran la adecuación del modelo teórico propuesto y avalan la estructura de 2 factores: necesidades del alumnado a través de la tutoría y competencias docentes para el desarrollo de esta. Los distintos índices de bondad de ajuste, fiabilidad y consistencia interna del modelo se consideraron satisfactorios. Entre las principales conclusiones, se destaca la obtención de un instrumento válido y fiable para medir el desarrollo de la orientación y la tutoría en universidades latinoamericanas, una valoración alta de la tutoría y una mayor percepción de las competencias, sobre orientación y tutoría, por parte del profesorado. Se concluye con la necesidad de atender a las necesidades del alumnado más allá de la formación académica y reforzar la formación del profesorado en competencias sobre orientación y tutoría universitaria.
