• español
    • English
  • English 
    • español
    • English
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • Producción Científica
  • Departamento de Educación
  • DEduc-Artículos, capítulos, libros...
  • View Item
  •   DSpace Home
  • Producción Científica
  • Departamento de Educación
  • DEduc-Artículos, capítulos, libros...
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Teacher Competencies and Student Needs in University Guidance and Tutoring: The Case of Ecuador

Competencias del profesorado y necesidades de los estudiantes en la orientación y tutoría universitaria. El caso de Ecuador

Thumbnail
View/Open
teacher_competencies (569.1Kb)
Author
Amor Almedina, María Isabel
Dios, Irene
Publisher
UNED
Date
2024
Subject
Tutoring
Educational skills
Higher Education
Guidance
Ecuador
Tutoría
Competencias
Educación superior
Orientación
METS:
Mostrar el registro METS
PREMIS:
Mostrar el registro PREMIS
Metadata
Show full item record
Abstract
The new university teaching profile, placing greater emphasis on students’ formation and needs, highlights the need for a new approach to university tutoring as an integral part of the educational function and as a supportive space to accompany students on their journey towards learning. The main objective of this research is to confirm and analyse the psychometric properties and factorial structure of the “Questionnaire for the Assessment of Guidance and Tutoring in Higher Education - Teaching Version” (Q-AGT-P) scale, to measure university professors’ perceptions of the delivery of guidance and tutoring at the universities in the province of Manabí (Ecuador). The sample was made up of 398 professors from four universities, and the results show the suitability of the theoretical model proposed and support the structure of 2 factors: students’ needs regarding tutoring and the educational skills required from the tutor. The various indices of goodness of fit, reliability and internal consistence of the model were considered satisfactory. Of the main conclusions reached, it is possible to highlight the attainment of a valid and reliable instrument with which to measure the development of tutoring and guidance at Latin American universities, the professors’ high evaluation of tutoring and their perception of the great need for skills with which to carry out guidance and tutoring. Finally, it was concluded that it is necessary to deal with students’ needs beyond those concerning their academic education and to reinforce professors’ training in skills related to guidance and university tutoring.
 
El nuevo perfil del docente universitario, más centrado en la formación y las necesidades del alumnado, obliga a una nueva concepción de la tutoría universitaria como parte inherente a la función docente y como un espacio para el acompañamiento del alumnado en su trayectoria formativa. El objetivo principal de esta investigación es confirmar y analizar las propiedades psicométricas, y la estructura factorial de la escala “Questionnaire for the Assessment of Guidance and Tutoring in Higher Education -Teaching Version”(Q-AGT-P) para medir, desde la percepción del profesorado, el desarrollo de la orientación y la tutoría universitaria en las universidades de la provincia de Manabí (Ecuador). La muestra estuvo formada por 398 docentes de cuatro universidades de la provincia de Manabí. Los resultados muestran la adecuación del modelo teórico propuesto y avalan la estructura de 2 factores: necesidades del alumnado a través de la tutoría y competencias docentes para el desarrollo de esta. Los distintos índices de bondad de ajuste, fiabilidad y consistencia interna del modelo se consideraron satisfactorios. Entre las principales conclusiones, se destaca la obtención de un instrumento válido y fiable para medir el desarrollo de la orientación y la tutoría en universidades latinoamericanas, una valoración alta de la tutoría y una mayor percepción de las competencias, sobre orientación y tutoría, por parte del profesorado. Se concluye con la necesidad de atender a las necesidades del alumnado más allá de la formación académica y reforzar la formación del profesorado en competencias sobre orientación y tutoría universitaria.
 
URI
http://hdl.handle.net/10396/33914
Fuente
Dios Sánchez, I., & Amor Almedina, M. I. (2024). Teacher Competencies and Student Needs in University Guidance and Tutoring: The Case of Ecuador. REOP - Revista Española de Orientación y Psicopedagogía, 35(3), 47–66. https://doi.org/10.5944/reop.vol.35.num.3.2024.3958
Versión del Editor
https://doi.org/10.5944/reop.vol.35.num.3.2024.39586
Collections
  • Artículos, capítulos, libros...UCO
  • DEduc-Artículos, capítulos, libros...

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
© Biblioteca Universidad de Córdoba
Biblioteca  UCODigital
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

Statistics

View Usage Statistics

De Interés

Archivo Delegado/AutoarchivoAyudaPolíticas de Helvia

Compartir


DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
© Biblioteca Universidad de Córdoba
Biblioteca  UCODigital