• español
    • English
  • English 
    • español
    • English
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • Producción Científica
  • Artículos, capítulos, libros...UCO
  • View Item
  •   DSpace Home
  • Producción Científica
  • Artículos, capítulos, libros...UCO
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

El arte de la desaparición o la tekné del escepticismo catatónico

Theart of disappearing or the tekné of catatonic skepticism

Thumbnail
View/Open
Molina_Barea_2025_tekne.pdf (344.4Kb)
Author
Molina Barea, María del Carmen
Publisher
Centro de Estudos Humanísticos da Universidade do Minho (CEHUM)
Date
2025
Subject
Escepticismo
Desaparición
Catatonia
Estética
Skepticism
Disappearance
Catatonia
Aesthetics
METS:
Mostrar el registro METS
PREMIS:
Mostrar el registro PREMIS
Metadata
Show full item record
Abstract
Este artículo trata el fenómeno de la desaparición como trasunto de la suspensión del juicio (epoché) en tanto que metodología escéptica. En concreto, aborda la desaparición como arte (tekné) performativo, el cual permite entablar similitudes con el estado de indecibilidad propio de la ataraxia. El trabajo toma como punto de partida la indagación de Giorgio Agamben acerca de la desaparición del físico cuántico Ettore Majorana, y explora sus consecuencias por medio de la picnolepsia, teorizada por Paul Virilio, y la catatonia. El artículo analiza ejemplos seleccionados de variado enfoque estético para examinar las sinergias escépticas de la desaparición como forma de investigación filosófica, situando-se en el terreno transversal de la estética comparada y los estudios visuales.
 
The present paper discusses the phenomenon of disappearance drawing a parallelism with the suspension of judgment (epoché) as a Skeptical tool. Specifically, the paper addresses disappearance as a performative art (tekné) which establishes striking similarities with ataraxia’s undecidability. The paper takes as a starting point the investigation undertaken by Giorgio Agamben concerning the disappearance of the quantum physicist Ettore Majorana, and explores the consequences by means of picnolepsia, as conceived by Paul Virilio, and catatonia. The paper analyzes a selected variety of aesthetic examples that excavate skeptical strategies within disappearance, this understood as a poietic form of philosophical research, and is situated in the cross-disciplinary field of comparative aesthetics and visual studies.
 
URI
http://hdl.handle.net/10396/33930
Fuente
Molina Barea, M. del C. (2025). El arte de la desaparición o la tekné del escepticismo catatónico. Diacrítica, 39(2), 328–344. https://doi.org/10.21814/diacritica.6180
Versión del Editor
https://doi.org/10.21814/diacritica.6180
Collections
  • DCSH-Artículos, capítulos, libros...
  • Artículos, capítulos, libros...UCO

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
© Biblioteca Universidad de Córdoba
Biblioteca  UCODigital
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

Statistics

View Usage Statistics

De Interés

Archivo Delegado/AutoarchivoAyudaPolíticas de Helvia

Compartir


DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
© Biblioteca Universidad de Córdoba
Biblioteca  UCODigital