‘Que siendo yo cristiano viejo la justicia procedió contra mí…’ La instrumentalización de la imagen del morisco
‘I being old christian justice proceeded against me...’. The instrumentalization of the moor image
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Author
Otero Mondéjar, Santiago
Publisher
Universidad de Córdoba, Facultad de Filosofía y Letras, Departamento de Historia Moderna, Contemporánea y de AméricaDate
2011Subject
LawsuitsGenealogy
Expulsion
Image
Ascendencia
Imagen
Moriscos
Pleitos
Expulsión
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So much the expulsion of the from Granada Moriscos towards the interior of Castile and Andalusia, once controlled the revolt of the Alpujarras, as the definitive expulsion of the territories of the Monarchy arranged by Philip III they tell in his credit with a series of peculiarities and historical facts that they repeated themselves in both events. Undoubtedly, one of the most important processes was the quantity of lawsuits that began to demonstrate the ancestry Christian old woman of hundreds, chance thousands, of Moriscos who tried with it to avoid the expulsion, already it was of the former kingdom nazarí or of Spain years later. Nevertheless, the abundant historiography on the Spanish Moriscos has isolated, consciously or unconsciously, one of the most important administrative processes in the management of named by the contemporaries as “Moorish problem”. To underestimate or to minimize the importance of a favorable judgment or not to the Christian ancestry of those Moriscos who like that were defending it could manage to mean, not more not less, that the permanency in Granada or in Spain, the conservation of his heritage or the social peace for the inheritors of the pleiteante, among other things. But those lawsuits on the ancestry of the litigators who remain in the different files of the Spanish geography served equally as an double-edged word, as a juridical instrument to explain a reason in favor of one or another pleiteante without the Morisco’s condition was happening in one of the parts. The racial accusation not only was effective but known between the population, especially for the competent authorities. Tanto la expulsión de los moriscos granadinos hacia el interior de Castilla y Andalucía, una vez controlada la sublevación de las Alpujarras, como el extrañamiento definitivo de los territorios de la Monarquía ordenada por Felipe III cuentan en su haber con una serie de peculiaridades y hechos históricos que se repitieron en ambos acontecimientos. Indudablemente, uno de los procesos más importantes fue la cantidad de pleitos que se iniciaron para demostrar la ascendencia cristiano vieja de cientos, acaso miles, de moriscos que intentaron con ello evitar la expulsión, ya fuese del antiguo reino nazarí o de España años más tarde. Sin embargo, la abundante historiografía sobre los moriscos españoles ha marginado, consciente o inconscientemente, uno de los procesos administrativos más importantes en la gestión del denominado por los coetáneos como “problema morisco”. Infravalorar o minimizar la importancia de una sentencia favorable o no a la ascendencia cristiana de aquellos moriscos que así lo defendían podía llegar a significar, ni más ni menos, la permanencia en Granada o en España, la conservación de su patrimonio o la paz social para los herederos del pleiteante, entre otras cosas. Pero aquellos pleitos sobre la ascendencia de los litigantes que se conservan en los diferentes archivos de la geografía española sirvieron igualmente como un arma de doble filo, como un instrumento jurídico para dilucidar una causa en favor de uno u otro pleiteante sin que mediara la condición de morisco en una de las partes. La acusación racial no sólo era efectiva sino conocida entre la población, sobre todo por las autoridades competentes.