Internal Senses in Nicholas of Cusa’ Psychology
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Author
Fiamma, Andrea
Publisher
UCOPressDate
2020Subject
Nicolás de CusaAristóteles
Aristotelismo
Historia de la Filosofía medieval
Historia de la Psicología
Teoría del conocimiento
Percepción
Aristotelianism
History of Psychology
Theory of Knowledge
Perception
History of Medieval Philosophy
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En este trabajo se aborda la interpretación de Nicolás de Cusa sobre De anima de Aristóteles, en relación con el funcionamiento de los sentidos internos en el proceso gnoseológico: sensus communis, vis memorialis, vis aestimativa, phantasia y vis imaginativa. Por primera vez en la reciente historiografía sobre la teoría del conocimiento en la Edad Media, las referencias a la doctrina aristotélica de los sentidos internos en la obra de Nicolás de Cusa se organizan dentro de una reconstrucción filosófica sistemática y ordenada; como fuente principal de la doctrina cusana de los sentidos internos, se identifica el Liber de anima de Alberto Magno. This paper considers Nicholas of Cusa’s interpretation of Aristotle’s De anima with regard to the functioning of the internal senses in the gnoseological process: sensus communis, vis memorialis, vis aestimativa, phantasia and vis imaginativa. For the first time in the recent historiography on medieval theory of knowledge, the references to the Aristotelian doctrine of the internal senses in Nicholas of Cusa’s work are organized in a systematic and ordered philosophical reconstruction; as main source of the Cusanian doctrine of internal senses, Albert the Great’s Liber de anima is identified.