Associative relationships in human predictive learning
Author
Gámez, A. Matías
Martos, Rafael
Abad, María J. F.
Rosas, Juan M.
Publisher
Universidad ComplutenseDate
2011Subject
Predictive learningContents of learning
Human learning
Outcome devaluation
Transfer procedure
Aprendizaje predictivo
Contenidos del aprendizaje
Aprendizaje humano
Devaluación de la consecuencia
Procedimiento de transferencia
METS:
Mostrar el registro METSPREMIS:
Mostrar el registro PREMISMetadata
Show full item recordAbstract
Two experiments were conducted to explore the associations involved in human predictive learning. Participants were trained in a videogame where they had to predict which of two attackers would be destroyed in the presence of two different cues. Experiment 1 found that posttraining devaluation of one of the outcomes by instructing participants that one of the attackers was indestructible, led to a significant decrease in participants’ predictive responses to the cue that was initially followed by the devalued outcome, suggesting that cue-outcome associations play a major role in human simple predictive learning. In Experiment 2, immediately after receiving cue-outcome predictive judgment training, participants were instructed to destroy the attackers by using the same responses previously used to give predictive judgments, but they were not informed as to which response should be used on each attacker. During a test in which both attackers were present at the same time, when the cue was present, participants preferentially chose the instrumental response alternative that was previously used as a predictive judgment about the relationship between the present cue and its outcome. In the absence of cues, participants equally chose either response alternative. This transfer of control shows that participants also establish judgment-outcome associations during predictive training. Se llevaron a cabo dos experimentos con el objetivo de explorar las asociaciones que pueden estar implicadas en el aprendizaje predictivo humano. Los participantes fueron entrenados en una situación de video-juego en la que debían predecir cuál de dos atacantes sería destruido en presencia de dos claves distintas. En el Experimento 1 se encontró que la devaluación de una de las consecuencias después del entrenamiento llevó a un descenso significativo de las respuestas correctas de predicción ante la clave que había ido inicialmente seguida por la consecuencia devaluada, lo que sugiere que las asociaciones clave-consecuencia juegan un papel determinante en el aprendizaje predicativo humano. En el Experimento 2, inmediatamente después de recibir un entrenamiento sobre juicios predictivos clave-consecuencia como el del experimento anterior, los participantes eran instruidos para destruir a sus atacantes usando la respuesta previamente empleada para emitir esos juicios. Durante la fase de prueba, en la que los dos atacantes eran presentados al mismo tiempo, cuando se presentaba la clave los participantes elegían la respuesta instrumental que había sido previamente utilizada como juicio predictivo acerca de la relación entre la clave presente y la consecuencia. En ausencia de claves, los participantes elegían en la misma medida ambas alternativas de respuesta. Esta transferencia de control muestra que los participantes establecen también asociaciones juicioconsecuencia durante el entrenamiento predictivo.