Listar por autor "4bab4f9e-d241-40ea-ae2d-fd0e08fbb116"
Mostrando ítems 1-15 de 15
-
Analyzing the Impact of COVID-19 on Education Professionals. Toward a Paradigm Shift: ICT and Neuroeducation as a Binomial of Action
Espino Díaz, Luis del; Fernández Caminero, Gemma; Hernández-Lloret, Carmen María; González González, Hugo; Álvarez Castillo, José Luis (MDPI, 2020)This study analyzed the current situation of education in the context of the pandemic caused by COVID-19. The worldwide health emergency situation has caused the confinement of people and with it, the closure of centers ... -
Check-list and questionnaire datasets on diversity in Spain’s higher education
Hernández-Lloret, Carmen María; Fernández Caminero, Gemma; González González, Hugo; Espino Díaz, Luis del; Álvarez Castillo, José Luis (Elsevier, 2021)Universities around the world, and particularly Spanish universities, are involved in the process of implementing diversity policies and practices, although productivity rankings have not yet considered inclusion indicators ... -
El conflicto cultural y religioso. Aproximación etiológica
Álvarez Castillo, José Luis; González González, Hugo; Fernández Caminero, Gemma (Graó, 2012)En el capítulo se presenta un marco teórico-científico sobre las causas del conflicto intercultural e interreligioso, haciéndose una revisión sistemática de la literatura (119 publicaciones analizadas) y proponiendo una ... -
Creating Interactive Learning Environments through the Use of Information and Communication Technologies Applied to Learning of Social Values: An Approach from Neuro-Education
Espino Díaz, Luis del; Álvarez Castillo, José Luis; González González, Hugo; Hernández-Lloret, Carmen María; Fernández Caminero, Gemma (MDPI, 2020)In order to link learning and the brain, it is necessary to carry out a restructuring of pedagogical practice so that it can be linked to the contributions of Neurosciences. In this sense, Neuro-education is emerging as a ... -
Desarrollo y validación de una escala de medida de la empatía intercultural
González González, Hugo; Álvarez Castillo, José Luis; Fernández Caminero, Gemma (Universidad de Granada, 2015)La investigación y la práctica relacionadas con el uso de estrategias empáticas en entornos educativos multiculturales se está revelando como una de las más eficaces vías para la lucha contra el sesgo ... -
Emotional Intelligence and Executive Functions in the Prediction of Prosocial Behavior in High School Students. An InterDisciplinary Approach between Neuroscience and Education
Espino Díaz, Luis del; Fernández Caminero, Gemma; Hernández-Lloret, Carmen María; González González, Hugo; Álvarez Castillo, José Luis (MDPI, 2021)One of the most analyzed variables in educational research is prosocial behavior, given its relevance and its application in favor of a culture of peace, the construction of solid democratic societies and the development ... -
Enseñando moralidad como competencia inclusiva en educación superior: efectos de la discusión de dilemas y contribución de la empatía
Fernández Caminero, Gemma; Álvarez Castillo, José Luis; González González, Hugo; Espino Díaz, Luis del (UNIR, 2023)Las pedagogías inclusivas se han incorporado a la agenda de la diversidad de la educación superior y, por consiguiente, sus metodologías docentes deben ser evaluadas para garantizar la formación efectiva de los estudiantes ... -
Exploring the Status of Diversity in Policies and Practices of Spanish Universities. An Asymmetric Dual Model
Álvarez Castillo, José Luis; Hernández-Lloret, Carmen María; González González, Hugo; Espino Díaz, Luis del; Fernández Caminero, Gemma (Elsevier, 2021)Higher education across the world is currently in the throes of assuming a commitment to diversity. However, certain critical positions maintain that such evolution is still guided by market principles. Within such a ... -
La Formación del PDI en Atención a la Diversidad e Inclusión en las Universidades Españolas. Exploración y Relación entre Variables
Hernández-Lloret, Carmen María; Fernández Caminero, Gemma; Álvarez Castillo, José Luis; Hernández-Lloret, María José (Asociación Interuniversitaria de Investigación Pedagógica (AIDIPE), 2019)Este trabajo, que forma parte del Proyecto I+D+i EDU2017-82862-R, explora el posicionamiento actual de la formación del personal docente investigador (PDI) en atención a diversidad (AD) e inclusión y verifica su relación ... -
Fundamentando la formación de los educadores profesionales en competencias interculturales: la toma de perspectiva
González González, Hugo; Álvarez Castillo, José Luis; Fernández Caminero, Gemma (Sociedad Española de Pedagogía, 2012)La innovación en el ámbito de la educación intercultural e inclusiva debe apoyarse en la investigación, y esto debe enfatizarse aún más cuando se trata de fundamentar las estrategias de formación de los educadores profesionales ... -
Inclusive Practices among University Teaching Staff. Confirmation of a Model Based on Personal Predictors
Álvarez Castillo, José Luis; Fernández Caminero, Gemma; Hernández-Lloret, Carmen María; González González, Hugo; Espino Díaz, Luis del (Taylor and Francis, 2023)Different personal traits could predict not only prejudice, but also practices aimed at the inclusion of vulnerable minorities in higher education. On the basis of this assumption, the study presented here sets out to ... -
Is empathy one of the Big Three? Identifying its role in a dual-process model of ideology and blatant and subtle prejudice
Álvarez Castillo, José Luis; Fernández Caminero, Gemma; González González, Hugo (Public Library Of Science (PLOS), 2018-01-05)In the field of the social psychology of prejudice, John Duckitt's Dual-Process Cognitive-Motivational Model of Ideology and Prejudice has gained a firm grounding over the past decade and a half, while empathy has become ... -
“My father put me in a patera so I could study”: key aspects of socio-educational support for minors who migrate alone
Olivares García, María Ángeles; García Segura, Sonia; García Cabrera, M. del Mar; Fernández Caminero, Gemma; Martínez Romero, Belén María (MDPI, 2023) -
El rol de la empatía y la Tríada Oscura en la explicación del prejuicio: evidencia empírica y pautas pedagógicas en la formación de profesionales de la educación
Fernández Caminero, Gemma (Universidad de Córdoba, UCOPress, 2018)1. Introducción o motivación de la tesis. La investigación doctoral se halla referida a dos núcleos conceptuales básicos: la explicación del prejuicio y la formación de profesionales de la educación. Ambos núcleos se ... -
The Dark Triad: A different relationship between personality and empathy. A review from an educational perspective
González González, Hugo; Fernández Caminero, Gemma; Espino Díaz, Luis del (Modestum, 2018)In the present article the concept of the Dark Triad is reviewed and the investigations about narcissism, neuroticism and psychopathy are analyzed in relation to other characteristics of the personality and their negative ...