• español
    • English
  • English 
    • español
    • English
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • Producción Científica
  • Artículos, capítulos, libros...UCO
  • View Item
  •   DSpace Home
  • Producción Científica
  • Artículos, capítulos, libros...UCO
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

La noción heideggeriana de verdad en la obra de arte: Paul Kleey Wassily Kandinsky

Thumbnail
View/Open
Molina Barea_ALFA.pdf (5.973Mb)
Author
Molina Barea, María del Carmen
Mantas España, Pedro
Publisher
Asociación Andaluza de Filosofía
Date
2010
Subject
Heidegger, Martin 1889-1976
Verdad
Alétheia
Desvelamiento
Obra de arte
Klee, Paul 1879-1940
Kandinsky, Wassily 1866-1944
Abstracción
Truth
Unhiddenness
Work of art
Abstraction
METS:
Mostrar el registro METS
PREMIS:
Mostrar el registro PREMIS
Metadata
Show full item record
Abstract
Desde las primeras etapas de docencia e investigación llevadas a cabo por Heidegger, su obra manifiesta un especial interés por desentrañar una vía alternativa y más originaria del sentido y el concepto de verdad. Repudiando el tradicional convencionalismo de la verdad como "verdad del enunciado", Heidegger investiga y profundiza en Ia noción de verdad como alétheia (desvelamiento); entendiendo que la verdad de un ente sólo puede conocerse cuando se hace posible que ente se revele en sí mismo y se desvele su naturaleza. En buena medida, para Heidegger el medio privilegiado que permite este desvelamiento es el arte. Entre los artistas más reconocidos por Heidegger se encontraba Paul Klee, aunque nuestro análisis se extiende a la obra de Kandinsky.
 
Since his first research and teaching at Freiburg, Heidegger’s work evidences a particular concern to elucidate the possibilities for a concept of truth closer to its pre-platonic origins. Renouncing to the conventional and logical conception of truth and coming back to its pre-classic roots -trying a different approach to ancient thinkers like Parmenides-, Heiddeger study the potential of a conception of truth as alétheia (unhiddenness). Within this conception of truth, we need to think on reality in a very different way or sense: a way particularly appropiate to the work of art, because, to Heidegger, the work of art has the privilege to be an stage where reality can become unveil onto us. Among Heidegger’s most celebrated artists we can find painters like Paul Klee, nevertheless we have extended our analysis to the work of Kandinsky.
 
URI
http://hdl.handle.net/10396/15419
Fuente
Alfa. Revista de la Asociación Andaluza de Filosofía 26-27, 201-211 (2010)
Collections
  • DCSH-Artículos, capítulos...
  • Artículos, capítulos, libros...UCO

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
© Biblioteca Universidad de Córdoba
Biblioteca  UCODigital
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

Statistics

View Usage Statistics

De Interés

Archivo Delegado/AutoarchivoAyudaPolíticas de Helvia

Compartir


DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
© Biblioteca Universidad de Córdoba
Biblioteca  UCODigital