Del déficit a la norma: representaciones sociales sobre familias y participación escolar
From deficient to the norm: social representations of families and school involvement
Autor
García-Cano Torrico, María
Antolínez Domínguez, Inmaculada
Márquez Lepe, Esther
Editor
Universidad Autónoma del Estado de MéxicoFecha
2015Materia
Family involvementSchool
Disadvantaged contexts
Qualitative methodology
Social representations
Participación de familias
Escuela
Contextos desfavorecidos
Investigación cualitativa
Representaciones sociales
METS:
Mostrar el registro METSPREMIS:
Mostrar el registro PREMISMetadatos
Mostrar el registro completo del ítemResumen
This paper examines the social representations of families and schools with regard to their mutual involvement. The objectives are: a) to identify through the discourse of teachers, families and social agents the reasons and intentions behind involvement; and b) according to these discourse, to characterize families in relation to the way in which they fit in with legitimated relationship norms. Research was conducted in six Early Education and Primary schools in disadvantaged contexts located in Andalusia (Spain), with projects aimed at strengthening relationships between schools, families, and the community. The techniques used to produce information were individual and group interviews. The findings show a dichotomic characterisation of families: deficient vs. normalisation. Furthermore, civil associations are seen to play a role as mediators in such relationships, encouraging reflection within schools and enabling the accomplishment of more complex interpretations based on the social and cultural conditioning factors that frame these relationships. El artículo indaga en las representaciones sociales sobre familia y escuela a propósito de la participación que se da entre ambas. Los objetivos son: a) identificar a través del discurso del profesorado, familias y agentes sociales por qué y para qué se demanda participar; y b) caracterizar a las familias, según estos discursos, en relación con las normas legitimadas sobre participación. Investigamos en seis escuelas de Infantil y Primaria en contextos desfavorecidos en Andalucía (España) con proyectos dirigidos a fortalecer las relaciones entre escuela, familia y comunidad. Las técnicas de producción de información han sido entrevistas individuales y grupales. Los resultados muestran una categorización dicotómica sobre las familias: déficit vs. normalización. Además, encontramos que las asociaciones civiles ocupan un papel de mediación en dichas relaciones, impulsando la reflexividad en los centros y posibilitando interpretaciones más complejas sobre los condicionantes sociales y culturales en los que se enmarcan dichas relaciones.