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dc.contributor.authorLambertini, Roberto
dc.date.accessioned2023-06-13T17:19:51Z
dc.date.available2023-06-13T17:19:51Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.issn2530-7878
dc.identifier.issn1133-0902
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10396/25517
dc.description.abstractWriting his Moralis philosophia, Roger Bacon discussed issues relevant to medieval political discourse. He felt the need to appeal to the authority of Aristotle, but having no access to Aristotle’s Politica, he tried to reconstruct its main tenets through the writings of other thinkers, such as Avicenna and Alfarabi. The result of this attempt is a sketch of a political theory that goes mainly under the name of Aristotle but has little to do with the actual contents of the Politica. In the following years, Bacon remained faithful to his first reconstruction. The author suggests that, with all probability, Bacon, never read the actual text of the Politica. the result is that Bacon’s contribution in this field was not influenced by Aristotle’s political masterpiece, but by other texts, in particular by Avicenna’s Philosophia prima. Such an assessment should not imply a negative judgement on Bacon. Rather, we should consider him among those authors who contributed to the rich diversity of medieval political thought independent of Aristotle’s Politica.es_ES
dc.description.abstractAl escribir su Moralis philosophia, Roger Bacon trató temas relevantes para el discurso político medieval. Sintió la necesidad de apelar a la autoridad de Aristóteles, pero al no tener acceso a la Política de Aristóteles, intentó reconstruir sus principios fundamentales a través de los escritos de otros pensadores, como Avicena y Alfarabi. El resultado de esta tentativa fue un esbozo de teoría política que se presenta principalmente bajo el nombre de Aristóteles, pero que tiene poco que ver con el contenido real de la Política. En los años siguientes, Bacon se mantuvo fiel a su primera reconstrucción. El autor sugiere que, con toda probabilidad, Bacon nunca leyó el texto real de la Política. El resultado fue que la contribución de Bacon a este campo no estuvo influida por la obra maestra de la política de Aristóteles, sino por otros textos, en particular por la Philosophia prima de Avicena. Esta valoración no debe implicar un juicio negativo sobre Bacon. Por el contrario, debemos considerarlo entre los autores que contribuyeron a la rica diversidad del pensamiento político medieval independientemente de la Politica de Aristóteles.es_ES
dc.format.mimetypeapplication/pdfes_ES
dc.language.isoenges_ES
dc.publisherUCOPresses_ES
dc.rightshttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/es_ES
dc.sourceRevista Española de Filosofía Medieval 28, 125-150 (2021)es_ES
dc.subjectRoger Bacones_ES
dc.subjectMoral sciencees_ES
dc.subjectMedieval political discoursees_ES
dc.subjectAristotle’s politicses_ES
dc.subjectAvicennaes_ES
dc.subjectCiencias moraleses_ES
dc.subjectDiscurso político medievales_ES
dc.subjectPolítica de Aristóteleses_ES
dc.subjectAvicenaes_ES
dc.titleTota Familia Aristotelis: on some sources of Bacon's contribution to medieval political discourse.es_ES
dc.title.alternativeTota Familia Aristotelis: sobre algunas fuentes de la contribución de Bacon al discurso político medieval.es_ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articlees_ES
dc.relation.publisherversionhttps://www.uco.es/ucopress/ojs/index.php/refime/indexes_ES
dc.rights.accessRightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesses_ES


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