• español
    • English
  • English 
    • español
    • English
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • Revistas de la UCO
  • Creneida. Anuario de Literaturas Hispánicas
  • Creneida. N. 02 (2014)
  • View Item
  •   DSpace Home
  • Revistas de la UCO
  • Creneida. Anuario de Literaturas Hispánicas
  • Creneida. N. 02 (2014)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

¿Qué es la Filología de autor?

What is the Philology Author?

Thumbnail
View/Open
01 ITALIA - RABONI.pdf (521.2Kb)
Author
Italia, Paola
Raboni, Giulia
Publisher
Universidad de Córdoba, Departamento de Literatura Española
Date
2014
Subject
Filología de autor
Philology author
Crítica genética
Genetic critic
Aparato crítico
Critical apparatus
METS:
Mostrar el registro METS
PREMIS:
Mostrar el registro PREMIS
Metadata
Show full item record
Abstract
Este artículo pretende definir la filología de autor y, para ello, atenderá a su génesis, donde cobran especial importancia las figuras de Contini e Isella, a sus premisas básicas, que la diferencian de la crítica genética francesa y al radical cambio al que está sometida hoy nuestra disciplina. La filología de autor, que implica además una interpretación personal por parte del crítico, refleja dicha interpretación no solo en la lección escogida del texto, sino en la propia construcción del aparato crítico, que podrá ser genético o evolutivo. Todas estas cuestiones básicas se explican a partir de los Idilli de Leopardi o Fermo e Lucia de Manzoni, entre otros ejemplos.
 
The aim of the article is to define author’s philology, and in order to do so, it will look at its beginnings, where we find the relevance of the figures of Contini an Isella, at its basic premises, which make it differ from French genetic criticism, and at the radical transformation to which our discipline is exposed today. Author’s philology, which also entails a personal interpretation on the critic’s part, projects this interpretation not only in the lesson chosen from the text, but also in the construction itself of the critical apparatus, which may be genetic or evolutive. All these basic issues are dealt with taking the Idilli, by Leopardi, or Fermo e Lucia, by Manzoni, as basis, among others.
 
URI
http://hdl.handle.net/10396/12592
Fuente
Creneida 2, 7-56 (2014)
Versión del Editor
http://www.uco.es/servicios/ucopress/ojs/index.php/creneida/index
Collections
  • Creneida. N. 02 (2014)

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
© Biblioteca Universidad de Córdoba
Biblioteca  UCODigital
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

Statistics

View Usage Statistics

De Interés

Archivo Delegado/AutoarchivoAyudaPolíticas de Helvia

Compartir


DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
© Biblioteca Universidad de Córdoba
Biblioteca  UCODigital