• español
    • English
  • English 
    • español
    • English
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • Revistas de la UCO
  • Littera Aperta. International Journal of Literary and Cultural Studies
  • Littera Aperta. N. 01 (2013)
  • View Item
  •   DSpace Home
  • Revistas de la UCO
  • Littera Aperta. International Journal of Literary and Cultural Studies
  • Littera Aperta. N. 01 (2013)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Simeón ("del Desierto") y el vino triste hecho carne alegre

Thumbnail
View/Open
Páginas desde9-73-1-PB-1-3.pdf (5.281Mb)
Author
Muñoz López de Lerma, Felicia
Publisher
Cultural Association Littera Aperta
Date
2013
Subject
Buñuel, Luis
Simón del desierto
Egyptian monasticism
Monacato egipcio
Christianity
Cristianismo
Intertextuality
Intertextualidad
Surrealism
Surrealismo
METS:
Mostrar el registro METS
PREMIS:
Mostrar el registro PREMIS
Metadata
Show full item record
Abstract
This article analyzes in detail Luis Buñuel’s film Simón del desierto, according to sources related to Egyptian monasticism and taking into account some literary works known by the Spanish director. Therefore, it focuses on the pictorial, historical and literary intertextuality of the film, emphasizing also the scenes in which the cinematographic technique reveals contents. The director’s ideology, that can be traced back from his “autobiography”, Mon dernier soupir, is also considered, as well as its reflection in the film. Finally, the paper addresses Buñuel’s connection with the surrealist movement and how all these circumstances affect to his interpretation, his parody of the History of Christianity, and also his conception of Christian religion
 
En este artículo se comenta pormenorizadamente la película Simón del desierto de Luis Buñuel, atendiendo a fuentes referentes al monacato egipcio y aludiendo a obras conocidas por el director, así como a la intertextualidad pictórica, histórica y literaria de la película, destacándose además los casos en los que la técnica cinematográfica refuerza los contenidos. Se contempla también para su análisis la ideología que se trasluce en la “autobiografía” del autor, Mon dernier soupir, y que se refleja en el film, así como su conexión con el movimiento surrealista y en cómo afecta todo ello a su interpretación y parodia de la historia del cristianismo y a su propia concepción de la religión cristiana
 
URI
http://hdl.handle.net/10396/12696
Fuente
Littera Aperta 01, 19-45 (2013)
Versión del Editor
https://www.uco.es/ucopress/ojs/index.php/litteraaperta/
Collections
  • Artículos, capítulos, libros...UCO
  • Littera Aperta. N. 01 (2013)

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
© Biblioteca Universidad de Córdoba
Biblioteca  UCODigital
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

Statistics

View Usage Statistics

De Interés

Archivo Delegado/AutoarchivoAyudaPolíticas de Helvia

Compartir


DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
© Biblioteca Universidad de Córdoba
Biblioteca  UCODigital