• español
    • English
  • English 
    • español
    • English
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • Producción Científica
  • Artículos, capítulos, libros...UCO
  • View Item
  •   DSpace Home
  • Producción Científica
  • Artículos, capítulos, libros...UCO
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Eisenstein y El Greco: la cinematografía del éxtasis

Eisenstein and El Greco: The Cinematography of Ecstasy

Thumbnail
View/Open
58231-118857-3-PB.pdf (2.210Mb)
Author
Molina Barea, María del Carmen
Publisher
Universidad Complutense
Date
2017
Subject
Eisenstein
El Greco
Éxtasis
Histeria
Biomecánica
Pathos
Montaje de atracciones
Ecstasy
Hysteria
Biomechanics
Montage of attractions
METS:
Mostrar el registro METS
PREMIS:
Mostrar el registro PREMIS
Metadata
Show full item record
Abstract
El presente artículo analiza la obra teórica de Serguéi Eisenstein centrándose en la noción de “ éxtasis ”, la cual ocupa un puesto destacado en la producción conceptual del cineasta soviético. En concreto, el artículo estudia la vinculación de dicho término con la pintura del Greco, artista muy admirado por Eisenstein, a quien dedica parte de sus escritos y relaciona directamente con el montaje cinematográfico. Así pues, estas páginas buscan esclarecer qué entiende Eisenstein por cine “ex-tático” y por qué define este vocablo a partir de las composiciones pictóricas del Greco. El artículo ahonda en las implicaciones de índole escenográfica y psicopatológica que circundan la problemática del éxtasis como principio creativo en la obra de Eisenstein
 
The present paper analyses the theoretical work of Serguéi Eisenstein focusing on the notion of “ ecstasy ”, which plays a prominent role in the conceptual production of the celebrated Soviet filmmaker. Specifically, the paper explores the linkage between this term and the paintings of El Greco, an artist who was widely admired by Eisenstein. So much so that Eisenstein devoted some of his writings to El Greco, relating his paintings to the film montage. Ultimately, these pages want to clarify why Eisenstein defines “ecstatic cinema” according to the pictorial compositions of El Greco. This paper also excavates the scenographical and psychopathological implications which surround ecstasy as a creative principle within Eisenstein’s work
 
URI
http://hdl.handle.net/10396/15828
Fuente
Escritura e imagen 13, 75-94 (2017)
Versión del Editor
http://dx.doi.org/10.5209/ESIM.58231
Collections
  • DCSH-Artículos, capítulos, libros...
  • Artículos, capítulos, libros...UCO

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
© Biblioteca Universidad de Córdoba
Biblioteca  UCODigital
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

Statistics

View Usage Statistics

De Interés

Archivo Delegado/AutoarchivoAyudaPolíticas de Helvia

Compartir


DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
© Biblioteca Universidad de Córdoba
Biblioteca  UCODigital