• español
    • English
  • English 
    • español
    • English
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • Producción Científica
  • Artículos, capítulos, libros...UCO
  • View Item
  •   DSpace Home
  • Producción Científica
  • Artículos, capítulos, libros...UCO
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

La poética claustrofóbica de los no-hogares en Repulsión (Roman Polanski, 1965)

The Claustrophobic Poetics of the Non-Homes in Repulsion (Roman Polanski, 1965)

Thumbnail
View/Open
16573-57181-1-SM.pdf (835.7Kb)
Author
Padilla Díaz, Alberto Román
Publisher
Universidad de Salamanca
Date
2017
Subject
«No-hogar»
Repulsión (1965)
Re-encuadre
Mundo interior
Poética claustrofóbica
Polanski, Roman, 1933-
METS:
Mostrar el registro METS
PREMIS:
Mostrar el registro PREMIS
Metadata
Show full item record
Abstract
La vinculación de una escenografía cerrada y claustrofóbica con respecto a la desequilibrada psique de unas protagonistas femeninas al borde de la locura, es una constante en las películas de Terror Psicológico. Sin embargo, en los films de Roman Polanski, esta constante se convierte en obsesión y lugar común de gran parte de su filmografía. Llegando a crearse una especie de original estilema fundamentado en re-encuadres, oscuras iluminaciones y otras transformaciones arquitectónicas de gran interés y cierta semiología y que podríamos denominar como Poética de lo claustrofóbico. El presente escrito se propone indagar en los significantes y significados que dan unidad a este dispositivo escenográfico-psicológico del director francés, a través del segundo film de su carrera: «Repulsión» (1965).
 
The link between closed and claustrophobic scenery and the twisted mind of the female main characters and their unbalanced psyches is a constant feature in psychological terror movies. Nevertheless, in Roman Polanski’s films, it becomes an obsession which is commonplace throughout his movies. A type of original style is created based on resettings, dark lightings and other architectural transformations of great interest and some semiology, which we might label claustrophobic poetics. The purpose of this paper is to investigate the significance of the scenographicpsychological device of the French director throughout his second film, Repulsion (1965).
 
URI
http://hdl.handle.net/10396/17478
Fuente
Fonseca, Journal of Communication 14, 147-166 (2017)
Versión del Editor
http://dx.doi.org/10.14201/fjc201714147166
Collections
  • Artículos, capítulos, libros...UCO

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
© Biblioteca Universidad de Córdoba
Biblioteca  UCODigital
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

Statistics

View Usage Statistics

De Interés

Archivo Delegado/AutoarchivoAyudaPolíticas de Helvia

Compartir


DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
© Biblioteca Universidad de Córdoba
Biblioteca  UCODigital