A template for the audio introduction of operas: A proposal
View/ Open
Author
Iturregui Gallardo, Gonzalo
Permuy Hércules de Solás, Iris Cristina
Publisher
UCOPressDate
2019Subject
Media AccesibilityAudiovisual Translation
Opera
Audio Introduction
Audio Description
METS:
Mostrar el registro METSPREMIS:
Mostrar el registro PREMISMetadata
Show full item recordAbstract
Audio Introductions (AI) consist of a brief description of the plot, history and technical aspects of an audiovisual product and are generally presented at the beginning of an operatic event. Despite their prevalence, literature related to the elaboration of AI in audio description (AD) guidelines is scarce. Continuing the investigation carried out by the research group Transmedia Catalonia in the field of AD for opera, this article focuses on the role of AI in opera, not only as an access service for the blind and visually impaired audience, but also for all audience members. Furthermore, a template for AIs is put forward, in which the contents that AIs should cover for the appropriate presentation of the information relevant to the opera are detailed and explained. The article delves into these contents and underscores their importance for enhancing the experience of the opera for both the visually impaired and the general audience. The creation and distribution of a template draws attention to the potential of standardisation of this access service. The article is based on the analysis of a template used at the Gran Teatre del Liceu of Barcelona by the audio describer, also a co-author of the article, employed in the production of AIs throughout the opera season 2016/17. The creation of AIs by means of the template improved the workflow by providing a clear understanding of the topics to be covered beforehand and by outlining the time constraints during the live performance on the contents. Las audiointroducciones (AI) consisten en una breve descripción del argumento, la historia y los aspectos técnicos de un producto audiovisual y generalmente se encuentran al principio de los eventos operáticos. A pesar de su uso frecuente, poco se ha escrito sobre la elaboración de AI para audiodescripción (AD). En línea con la investigación llevada a cabo por el grupo de investigación Transmedia Catalonia en el campo de la audiodescripción para ópera, este artículo trata el papel de la AI para ópera no solo como servicio de accesibilidad para personas ciegas o con baja visión sino también como recurso para todo tipo de público. Se propone, además, una plantilla para AI en la que se explican y detallan los contenidos que una AI debería tener para una adecuada presentación de la información relevante de la ópera. Este artículo analiza estos contenidos y remarca la importancia que tienen a la hora de mejorar la experiencia operática tanto para el público ciego o con baja visión como para el público general. La creación y distribución de esta plantilla pone de relieve el potencial de estandarización de este servicio de accesibilidad. El artículo se basa en el análisis de una plantilla utilizada por el audiodescriptor, también coautor del artículo, en el Gran Teatre del Liceu de Barcelona para la producción de AI durante la temporada de ópera 2016/17. La creación de AI a través de esta plantilla mejoró el ritmo de trabajo ya que ofrece una visión clara de los temas que se deben tratar y de las restricciones de tiempo que afectan a los contenidos durante las funciones en directo.