• español
    • English
  • English 
    • español
    • English
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • Revistas de la UCO
  • Creneida. Anuario de Literaturas Hispánicas
  • Creneida. N. 7 (2019)
  • View Item
  •   DSpace Home
  • Revistas de la UCO
  • Creneida. Anuario de Literaturas Hispánicas
  • Creneida. N. 7 (2019)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Teología y poesía en Unamuno: El Cristo de Velázquez

Theology and Poetry in Unamuno: El Cristo de Velázquez

Thumbnail
View/Open
creneida_7_10.pdf (202.4Kb)
Author
Fernández Gallardo, Luis
Publisher
UCOPress
Date
2019
Subject
Unamuno, Miguel de, 1864-1936
Lírica religiosa
Cristología
Figura
Ékphrasis
Religious lyric
Christology
Ékphrasis
METS:
Mostrar el registro METS
PREMIS:
Mostrar el registro PREMIS
Metadata
Show full item record
Abstract
La religiosidad de Unamuno, deudora del catolicismo tradicional y popular, del culto a las imágenes, está en el fondo de la inspiración de El Cristo de Velázquez. La elección de este cuadro supone una retractación de su predilección por los Cristos sangrantes y patéticos y eleva aquél a expresión de la religiosidad hispana. Unamuno no cultiva la ékphrasis: su contemplación no es estética, sino mística. Así, desarrolla una meditación cristológica mediante un rico mosaico de imágenes fundadas en el concepto exegético de figura. Éstas se ajustan a una estructura enumerativa, en forma de letanía, que Unamuno consideró como la más exquisita manifestación de la lírica. De este modo, explora los nomina Christi en audaz interpretación.
 
The inspiration of Unamuno’s El Cristo de Velázquez is based on his religiosity, which was in debt to a traditional and popular Catholicism. The election of this painting implies a retraction of his predilection for bloody and pathetic images of Christ. He considers now that this Christ is the best expression of Spanish piety. Unamuno didn’t cultivate ékphrasis: his meditation isn’t an aesthetic one, but a mystic one. Then he develops a christological meditation by means of a mosaic of images, which have their ground on the exegetic concept of figura. They fit into an enumerative structure, in the form of a litany, which is considered by Unamuno as the more refined expression of lyric. So he explores the nomina Christi in an audacious interpretation.
 
URI
http://hdl.handle.net/10396/20083
Fuente
Creneida 7, 264-307 (2019)
Versión del Editor
http://www.uco.es/servicios/ucopress/ojs/index.php/creneida/index
Collections
  • Creneida. N. 7 (2019)

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
© Biblioteca Universidad de Córdoba
Biblioteca  UCODigital
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

Statistics

View Usage Statistics

De Interés

Archivo Delegado/AutoarchivoAyudaPolíticas de Helvia

Compartir


DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
© Biblioteca Universidad de Córdoba
Biblioteca  UCODigital