• español
    • English
  • English 
    • español
    • English
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • Revistas de la UCO
  • Esferas Literarias. Revista de Literatura
  • Esferas literarias. N. 03 (2020)
  • View Item
  •   DSpace Home
  • Revistas de la UCO
  • Esferas Literarias. Revista de Literatura
  • Esferas literarias. N. 03 (2020)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Sirenas caníbales y strippers en el cine: la feminidad monstruosa en The Lure (2015) de Agnieszka Smoczyńska

Cannibal and stripper mermaids in the cinema: the monstrous femininity in The Lure (2015) by Agnieszka Smoczyńska

Thumbnail
View/Open
esferas_literarias_3_7.pdf (751.3Kb)
Author
Jiménez Gómez, Cristina
Publisher
UCOPress
Date
2020
Subject
Homero
Andersen, Hans Christian, 1805-1875
Sirenas
The Lure
Smoczyńska, Agnieszka, 1978-
Homer
Mermaids
METS:
Mostrar el registro METS
PREMIS:
Mostrar el registro PREMIS
Metadata
Show full item record
Abstract
La sirena opera como una figura cambiante, producto de las transformaciones y recreaciones que ha sufrido a través de los discursos artísticos en el tiempo, desde los relatos literarios de la Antigüedad grecolatina y el cuento de Hans Christian Andersen en 1837 hasta las artes plásticas con la pintura, escultura y arquitectura. Este estudio explora la configuración cinematográfica de la sirena en The Lure (2015) desde la mirada feminista y posmoderna de su directora Agnieszka Smoczyńska. Su film presenta dos modelos sanguinarios de sirena que, localizados en el ambiente erótico y nocturno varsoviano de los años ochenta, establecen una dialéctica con los testimonios de la tradición con el fin de cuestionarlos.
 
The mermaid functions as a changing figure, the result of the transformations and recreations that she has had in artistic discourses over time, from the literary stories of Greco-Latin Antiquity and the tale of Hans Christian Andersen in 1837 to the plastic arts with painting, sculpture and architecture. This study explores the cinematic configuration of the mermaid in The Lure (2015) from the feminist and postmodern gaze of its director Agnieszka Smoczyńska. Her film presents two bloodthirsty mermaid models that, located in the Warsaw erotic and nightlife atmosphere of the eighties, establish a dialectic with the testimonies of the tradition in order to refute them.
 
URI
http://hdl.handle.net/10396/20899
Fuente
Esferas literarias 3, 107-127 (2020)
Versión del Editor
http://www.uco.es/ucopress/ojs/index.php/Esferas/index
Collections
  • DCL-Artículos, capítulos, libros...
  • Artículos, capítulos, libros...UCO
  • Esferas literarias. N. 03 (2020)

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
© Biblioteca Universidad de Córdoba
Biblioteca  UCODigital
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

Statistics

View Usage Statistics

De Interés

Archivo Delegado/AutoarchivoAyudaPolíticas de Helvia

Compartir


DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
© Biblioteca Universidad de Córdoba
Biblioteca  UCODigital