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El horizonte del sol poniente. Una reflexión histórico-crítica sobre el Camino de Santiago

The Horizon of the Setting Sun. A historical-Critical Reflection on the St. James' Way

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refime23-9.pdf (372.4Kb)
Author
Domínguez Reboiras, Fernando
Publisher
UCOPress
Date
2016
Subject
Camino de Santiago
Codex calixtinus
Sedes apostolica
Santiago en América
Alejandro VI
Paul Claudel
St. James’ Way
St. James in America
Alexander VI
METS:
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PREMIS:
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Metadata
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Abstract
Uno los aspectos más característicos del Camino de Santiago en los siglos de su mayor esplendor (ss. XII-XV) fue, sin duda, la consideración de la tumba de Santiago como límite físico del horizonte y cosmos cristiano. Compostela era el santuario del fin del mundo, indicaba el límite occidental de la Cristiandad, es decir, de los dominios de Roma hacia Poniente. En esto consiste su privilegio estratégico y la principal fuente de su significado. Un camino al límite pero con voluntad de inicio. El peregrino no buscaba curaciones milagrosas sino el retorno renovado a la vida normal, después de arriesgar su vida y realizado aquel esfuerzo supremo de experimentar los límites de la tierra y la última raya del cielo.
 
One of the most remarkable features of the St. James’ Way in its heyday (12th to 15th centuries) was, no doubt, the consideration of St. James’ grave as the border of the Christian boundaries and cosmos. Compostela was the shrine at the end of the world; it marked the Western limit of the Christendom, i.e., Rome’s domains towards the setting sun. This constituted its strategic privilege and was the main source of its meaning: A way towards the end but with the willingness to start afresh. The Jacobean pilgrim did not look for any miraculous healing, but he longed for a renewed comeback to his ordinary life after he had put his life at risk and made that unique effort of experiencing the boundaries of the earth and the last skyline.
 
URI
http://hdl.handle.net/10396/23687
Fuente
Revista Española de Filosofía Medieval 23, 113-130 (2016)
Versión del Editor
https://www.uco.es/ucopress/ojs/index.php/refime/index
Collections
  • Revista Española de Filosofía Medieval. N. 23 (2016)

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