• español
    • English
  • English 
    • español
    • English
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • Revistas de la UCO
  • Historia y Genealogía
  • Historia y Genealogía. N. 11 (2021)
  • View Item
  •   DSpace Home
  • Revistas de la UCO
  • Historia y Genealogía
  • Historia y Genealogía. N. 11 (2021)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

¿Venalidad o venalidades? Análisis económico de las ventas de oficios en la Castilla moderna (1543-1714)

Venality or venalities? Economic analysis of the office sales in Modern Castile (1543 - 1714)

Thumbnail
View/Open
Historia11_2.pdf (415.4Kb)
Author
Gómez Blanco, Víctor Manuel
Publisher
Universidad de Córdoba, UCOPress
Date
2021
Subject
Venalidad
Historia económica
Canales de venta
Subastas
Mercados eficientes
Venality
Economic history
Sales channels
Public auctions
Efficient markets
METS:
Mostrar el registro METS
PREMIS:
Mostrar el registro PREMIS
Metadata
Show full item record
Abstract
Este artículo analiza los distintos canales de venta de oficios locales en Castilla durante los siglos XVI y XVII. Para ello, emplea mos una base de datos propia que contiene 1.910 ventas y 4.157 renuncias de regidores , veinticuatros, procuradores número y diversos escribanos ( del número, cámara, crimen, provincia, etc.) en varias ciudades castellanas entre 1543 y 1714. A través del aná lisis exhaustivo de estos datos, clasificamos los canales en directos e indirectos , y probamos que la elección de cada tipo de canal por parte de la Corona tuvo una razón económica basada en los cost es de transacción crecientes y los rendimientos de ventas decrecientes. Además, demostramos que la Corona logró ser en sus ventas al menos tan eficiente como los particulares y que los precios de las ventas negociadas no difirieron estadísticamente de los de las subastas públicas, lo que representa un indicio de la ausencia de problemas de información privada y mercados competitivos.
 
This article analyzes the different sales channels of local offices in Castile during the 16 th and 17 th centuries. To do so, w e use a new ly created database that includes 1,910 sales and 4,157 resignations of regidores and veinticuatros (aldermen), procuradores del número (solicitors of the number), escribanos del número (notaries of the number) , and other escribanos ( notaries or clerks ) from several Castilian cities between 1543 and 1 714. By analyzin g this dataset, we classify the sales channels into two groups (direct and indirect), and demonstrate that the choice of each channel by the Crown depended upon an economic reason , which was based on increasing transaction costs and decreasing returns of office sales. Moreover, we show that the Crown was at least as efficient as individual proprietors sell ing offices, and negotiated sales prices were not statistically different from public auc tions prices. This suggests that office markets did not suffer from private information problems and were competitive.
 
URI
http://hdl.handle.net/10396/24717
Fuente
Historia y Genealogía 11, 14-38 (2021)
Versión del Editor
http://www.uco.es/servicios/publicaciones/revistas/index.php/hyg
Collections
  • Historia y Genealogía. N. 11 (2021)

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
© Biblioteca Universidad de Córdoba
Biblioteca  UCODigital
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

Statistics

View Usage Statistics

De Interés

Archivo Delegado/AutoarchivoAyudaPolíticas de Helvia

Compartir


DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
© Biblioteca Universidad de Córdoba
Biblioteca  UCODigital